Norfolk and Western Class A gőzmozdony

A Norfolk and Western Class A gőzmozdony a huszadik század közepén vált ikonikus szimbólummá, kivételes hatékonyságának és teljesítményének köszönhetően a szénszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A Norfolk and Western Class A gőzmozdonyokat a Norfolk and Western Railway (N&W) építette Roanoke, Virginia városában. Az első példány 1936-ban gördült ki a gyárból. Az N&W megrendelései alapján összesen 43 darabot gyártottak 1936 és 1950 között. Ezeket a mozdonyokat főként a vasút nagy teljesítményű teherszállítási igényeire fejlesztették ki.

Technikai jellemzők

A Norfolk and Western Class A gőzmozdony egy 2-6-6-4 tengelyelrendezésű lokomotív volt, amelyet gőzmeghajtás hajtott. A mozdonyok teljesítménye körülbelül 5400 lóerő körül mozgott, és elérhették a 112 km/h maximális sebességet. A mozdony hossza körülbelül 120 láb volt. Az N&W saját tervezésű sárgaréz fékrendszert alkalmazott, amely különösen hatékonynak bizonyult a hegyi terepeken.

Szolgálati történelem

A Class A mozdonyok főként teherszállításra szolgáltak, de néha személyszállító vonatokat is vontattak. Az 1930-as és 1940-es években ezek a mozdonyok kulcsszerepet játszottak az N&W vonalai mentén, különösen a nehéz szénszállító vonatoknál. A Class A mozdonyok egészen az 1950-es évek közepéig szolgáltak, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a dízelmozdonyok terjedése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg egyetlen Norfolk and Western Class A gőzmozdony maradt fenn, a 1218-as számú példány. Ezt a mozdonyt a Virginia Transportation Museum-ban állították ki Roanoke-ban. A 1218-as mozdonyt teljesen felújították, és a 1980-as években nosztalgiautakat is teljesített.

Érdekességek és kulturális hatás

A Norfolk and Western Class A mozdonyokat gyakran modellvasutak is megörökítik, különösen az amerikai vasútmodellezés rajongói körében, ahol nagy becsben tartják a részletgazdag kidolgozásuk miatt. Az 1218-as példány különösen népszerű nosztalgiaeseményeken és vasúti találkozókon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Teljesítmény 5400 lóerő
Maximális sebesség 112 km/h
Tengelyelrendezés 2-6-6-4
Gyártási időszak 1936-1950
Példányszám 43

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google