South African Class ES elektromos mozdony

A South African Class ES elektromos mozdony a 20. század közepén került forgalomba, jelentős előrelépést hozva a dél-afrikai vasúti közlekedés elektrifikálásában.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class ES elektromos mozdonyokat 1936-ban gyártották a Dél-Afrikai Vasút részére. A mozdonysorozatot az angol Metropolitan-Vickers vállalat tervezte és gyártotta, amely az elektromos hajtású járművek fejlesztésében és gyártásában jelentős tapasztalatokkal rendelkezett. Az 1930-as években Dél-Afrika számára fontos volt a vasúti hálózat fejlesztése, hogy támogassa az ipari és mezőgazdasági termelést, valamint az utasszállítást. A Class ES mozdonyok kifejlesztésének egyik fő célja az akkori feltörekvő elektromos vonalakon történő közlekedés megbízható biztosítása volt. A mozdonyokból összesen 20 darabot gyártottak, amelyek mind a dél-afrikai vasúti hálózat részére készültek.

Technikai jellemzők

A South African Class ES mozdonyok elektromos hajtásúak voltak, és az 1C+C1 tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy az első és hátsó forgóváz egy-egy hajtott tengelyből, a középső pedig három hajtott tengelyből állt. Az elektromos mozdonyok jellemzője, hogy általában csendesebbek és kevesebb karbantartást igényelnek, mint a dízel- vagy gőzmozdonyok. A sorozat maximális sebessége 45 km/h volt, amely a korabeli vasúti sebességigényeket kielégítette. Az ES mozdonyok teljesítménye 654 kilowatt volt, ami elegendő erőt biztosított mind a teher- mind az utasszállító vonatok számára. Az elektromos áramot felsővezetékekről kapták.

Szolgálati történelem

A South African Class ES mozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására használták, bár néha utasforgalomra is bevetették őket. Az 1930-as évek végén üzembe állított mozdonyokat hosszú ideig, egészen az 1960-as évekig szolgálatban tartották. A mozdonyok különösen alkalmasak voltak a hegyvidéki területeken való használatra, ahol a húzási képességük és elektromos meghajtásuk előnyei jól érvényesültek. A vasúti technológia fejlődésével és a modernizációs törekvésekkel végül fokozatosan leszerelték őket, és átengedték helyüket az újabb, hatékonyabb típusoknak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A South African Class ES mozdonyok közül nem maradtak fenn közismerten múzeumi darabok. Azonban a Dél-Afrikai Vasút története iránti érdeklődés miatt előfordulhat, hogy egyes alkatrészek vagy dokumentációk magángyűjteményekben feltűnhetnek. A mozdonyok csupán emlékek formájában maradtak fenn, mint a korabeli dél-afrikai vasút fontos elemei.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class ES mozdonyok a rajongók és vasúttörténészek körében a dél-afrikai vasúthálózat és a korabeli technológiai fejlesztések emlékezetes képviselői. Habár a mozdonyok nem váltak egyéni becenevek vagy kultikus tárgyak részévé, a vasúti modellezés terén előfordulhatnak méretarányos változataik, amelyeket a vasúti járművek iránt érdeklődők értékelnek. Az ES sorozat a vasúti innováció egyik korai példája volt Dél-Afrikában, amely megalapozta az elektromos mozdonyok későbbi fejlesztéseit az országban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 1C+C1
Maximális sebesség 45 km/h
Teljesítmény 654 kW
Gyártási év 1936
Példányszám 20

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_ES

Képek

Források: Wikipédia, Google