Chicago and North Western E-4 class gőzmozdony

A Chicago and North Western E-4 class gőzmozdony a 20. század közepén az amerikai vasutak büszkesége volt, kiemelkedve elegáns dizájnjával és lenyűgöző teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

A Chicago and North Western E-4 class gőzmozdonyok a 20. század egyik figyelemre méltó, nagy teljesítményű mozdonysorozata volt. Az 1937-ben gyártott mozdonyokat a Chicago and North Western Railway megrendelésére építették. A sorozatot a gőzmozdonyok iránti megnövekedett igény indokolta, mivel a vasúttársaság gyors és hatékony személyszállítási megoldásokat keresett.

Technikai jellemzők

Az E-4 class mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és kivételes teljesítményükkel tűntek ki. A mozdonyok tengelyelrendezése 4-6-4 volt, ami hatékony húzóerőt biztosított. A maximális sebességük elérhette a 100 mérföld/órát, ami körülbelül 160 km/h-nak felel meg, ezzel lehetővé téve a gyors és rugalmas szolgáltatást a hosszú vonalakon.

Szolgálati történelem

A Chicago and North Western Railway útvonalain az E-4 class mozdonyok fontos szerepet játszottak a személyszállításban. Az 1930-as és 1940-es években főként gyorsvonatok élén közlekedtek. Kiváló teljesítményük és megbízhatóságuk miatt hamar népszerűvé váltak mind a vasúttársaság, mind az utasok körében. A mozdonyok 1950 körül kezdtek kikerülni a szolgálatból, amikor a dízelmozdonyok megkezdték térnyerésüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyetlen E-4 class mozdony sem maradt fenn működőképes állapotban, és múzeumokban sem található meg megőrzött példány. Ennek ellenére a rajongók és a vasúttörténeti társaságok gyakran emlékeznek meg róla különféle kiállításokon és rendezvényeken.

Érdekességek és kulturális hatás

Az E-4 class mozdonyok a vasúttörténelem ikonikus darabjai lettek, gyakran emlegetik őket nosztalgia kontextusban. Modellvasúti kiadásban számos gyártó kínál E-4 mozdonymodelleket, amelyek népszerűek a gyűjtők körében. Bár filmekben és könyvekben nem szerepeltek kiemelten, a rajongói kultúrában mai napig jelen vannak, és az amerikai vasúttörténet egy emlékezetes szakaszát képviselik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1937
Tengelyelrendezés 4-6-4
Maximális sebesség 160 km/h

Hivatkozások

Chicago and North Western E-4 class Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google