Történeti háttér és gyártás
A Santa Fe class 3460 gőzmozdonycsaládot 1937-ben fejlesztette ki az amerikai Baldwin Locomotive Works a Atchison, Topeka and Santa Fe Railway megrendelésére. Ennek a mozdonytípusnak a célja az volt, hogy növelje a vasúttársaság gyorsvonati szolgáltatásainak hatékonyságát. Az 1937-es év folyamán összesen hat példány készült a 3460-as osztályból, melyek a Santa Fe vasúttársaság flottájához tartoztak. A mozdonyok fejlesztése és gyártása az Egyesült Államokban történt, és jelentős szerepet játszottak a vasúti közlekedés modernizálásában abban az időben.
Technikai jellemzők
A Santa Fe class 3460 gőzmozdony gőzhajtóművel rendelkezett, amely az energia előállításához a víz felforralásával és gőzzé alakításával működött. A mozdonyok tengelyelrendezése 4-6-4 volt, ami azt jelenti, hogy négy vezető, hat hajtó és négy futókerék volt rajtuk. Teljesítményüket és hatékonyságukat tekintve kiválóak voltak, maximális sebességük elérte a 161 km/h-t. A 3460-as osztályú mozdonyok méretei impozánsak voltak, hiszen hosszúk elérte a 36 métert. Férőhelyeket nem tartalmaztak, mivel önálló mozdonyokként működtek, nem pedig utaskocsiként. A futómű és fékrendszerük a kor színvonalának megfelelően volt kialakítva.
Szolgálati történelem
A Santa Fe class 3460 mozdonyokat elsősorban az amerikai vasútvonalakon alkalmazták, ahol gyorsvonati szolgálatot láttak el. Ezek a mozdonyok különösen népszerűek voltak a hosszú távú, nagy sebességű utasforgalomban. Bár kiváló teljesítményt nyújtottak, a technológia fejlődésével és a dízelmozdonyok elterjedésével a gőzmozdonyok szerepe fokozatosan csökkent. Ennek következtében a Santa Fe class 3460 mozdonyokat az 1950-es évek végére fokozatosan kivonták a forgalomból, és végül selejtezésre kerültek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon a Santa Fe class 3460 gőzmozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban. Az eredeti mozdonyok közül azonban egy kiállításra került, amely a 3463-as számot viseli, és a Topeka, Kansas-ben található Kansas Historical Society gyűjteményében található. Bár nem funkcionál eredeti állapotában, mégis fontos történelmi emléket képvisel.
Érdekességek és kulturális hatás
A Santa Fe class 3460 mozdonyokat gyakran emlegették a „Blue Goose” becenéven, amely a gépek jellegzetes, kék festése miatt alakult ki. A mozdonyok különleges formavilága és teljesítménye nagyban hozzájárult a vasúti közlekedés kulturális ikonográfiájához az Amerikai Egyesült Államokban, és gyakran megjelentek különböző modellek és vasúti makettek formájában is. A modellgyártók által készített méretarányos verziók kedvelt darabjai voltak a vasútmodellezők körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártás éve: | 1937 |
Tengelyelrendezés: | 4-6-4 |
Maximális sebesség: | 161 km/h |
Hossz: | 36 méter |
Példányszám: | 6 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Fe_class_3460
Képek
Források: Wikipédia, Google