Santa Fe class 3460 gőzmozdony

Az elképesztő Santa Fe class 3460 gőzmozdony az 1930-as évek amerikai vasúti technológiájának csodája, amely a gyorsaság és erő lehetőségeit tárta elénk a meghosszabbított távokon.

Történeti háttér és gyártás

A Santa Fe class 3460 gőzmozdonycsaládot 1937-ben fejlesztette ki az amerikai Baldwin Locomotive Works a Atchison, Topeka and Santa Fe Railway megrendelésére. Ennek a mozdonytípusnak a célja az volt, hogy növelje a vasúttársaság gyorsvonati szolgáltatásainak hatékonyságát. Az 1937-es év folyamán összesen hat példány készült a 3460-as osztályból, melyek a Santa Fe vasúttársaság flottájához tartoztak. A mozdonyok fejlesztése és gyártása az Egyesült Államokban történt, és jelentős szerepet játszottak a vasúti közlekedés modernizálásában abban az időben.

Technikai jellemzők

A Santa Fe class 3460 gőzmozdony gőzhajtóművel rendelkezett, amely az energia előállításához a víz felforralásával és gőzzé alakításával működött. A mozdonyok tengelyelrendezése 4-6-4 volt, ami azt jelenti, hogy négy vezető, hat hajtó és négy futókerék volt rajtuk. Teljesítményüket és hatékonyságukat tekintve kiválóak voltak, maximális sebességük elérte a 161 km/h-t. A 3460-as osztályú mozdonyok méretei impozánsak voltak, hiszen hosszúk elérte a 36 métert. Férőhelyeket nem tartalmaztak, mivel önálló mozdonyokként működtek, nem pedig utaskocsiként. A futómű és fékrendszerük a kor színvonalának megfelelően volt kialakítva.

Szolgálati történelem

A Santa Fe class 3460 mozdonyokat elsősorban az amerikai vasútvonalakon alkalmazták, ahol gyorsvonati szolgálatot láttak el. Ezek a mozdonyok különösen népszerűek voltak a hosszú távú, nagy sebességű utasforgalomban. Bár kiváló teljesítményt nyújtottak, a technológia fejlődésével és a dízelmozdonyok elterjedésével a gőzmozdonyok szerepe fokozatosan csökkent. Ennek következtében a Santa Fe class 3460 mozdonyokat az 1950-es évek végére fokozatosan kivonták a forgalomból, és végül selejtezésre kerültek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon a Santa Fe class 3460 gőzmozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban. Az eredeti mozdonyok közül azonban egy kiállításra került, amely a 3463-as számot viseli, és a Topeka, Kansas-ben található Kansas Historical Society gyűjteményében található. Bár nem funkcionál eredeti állapotában, mégis fontos történelmi emléket képvisel.

Érdekességek és kulturális hatás

A Santa Fe class 3460 mozdonyokat gyakran emlegették a „Blue Goose” becenéven, amely a gépek jellegzetes, kék festése miatt alakult ki. A mozdonyok különleges formavilága és teljesítménye nagyban hozzájárult a vasúti közlekedés kulturális ikonográfiájához az Amerikai Egyesült Államokban, és gyakran megjelentek különböző modellek és vasúti makettek formájában is. A modellgyártók által készített méretarányos verziók kedvelt darabjai voltak a vasútmodellezők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártás éve: 1937
Tengelyelrendezés: 4-6-4
Maximális sebesség: 161 km/h
Hossz: 36 méter
Példányszám: 6

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Fe_class_3460

Képek

Források: Wikipédia, Google