VR Class Hr1 gőzmozdony

A VR Class Hr1 gőzmozdony a finn vasút történetében a legnagyobb és legerősebb személyszállító mozdonyként ismert, amely lenyűgöző erejével és elegáns megjelenésével hódította meg az utazók szívét.

Történeti háttér és gyártás

A VR Class Hr1 gőzmozdony, amelyet Finnországban fejlesztettek ki, jelentős szerepet játszott az ország vasúti közlekedésében. Az első példányok 1937-ben gördültek ki a Tampella és Lokomo gyárakból. A mozdonyok kifejlesztésének fő célja a növekvő utasforgalom hatékonyabb kezelése volt, valamint a hosszú távú gyorsvonatok kiszolgálása. Az Hr1 sorozatból összesen 22 darab készült 1937 és 1957 között, Finnország államvasútja, a VR számára.

Technikai jellemzők

A VR Class Hr1 gőzmozdonyok gőzerővel működtek, és jelentős teljesítményt nyújtottak. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-2 „Pacific” típusú volt, amely kiváló futástulajdonságokat biztosított. Az Hr1 maximális sebessége elérte a 110 km/h-t, ami akkoriban kiemelkedőnek számított. A mozdony hosszúsága 22,4 méter volt, és a gőzkazánja 220 psi nyomáson működött, biztosítva a szükséges hajtóerőt.

Szolgálati történelem

A HR1 sorozat Finnországban végig fontos szerepet játszott a személyszállításban, különösen a Helsinki és más nagyvárosok közötti távolsági járatokon. Az 1960-as években a mozdonyokat fokozatosan kezdte felváltani a dízel- és elektromos mozdonyok növekvő elterjedése. Az utolsó Hr1 mozdonyok 1971-ben kerültek ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Szerencsére a VR Class Hr1 több példánya is megőrzésre került. Közülük néhányat múzeumokban állítottak ki, és nosztalgiautakon is részt vesznek. Egy működőképes példány, az Hr1 1009, rendszeresen látható különleges vasúti eseményeken Finnországban.

Érdekességek és kulturális hatás

A VR Class Hr1 az évek során nagy népszerűségre tett szert a vasútrajongók körében, és a történelmi vasúti kultúra részévé vált Finnországban. Számos modellező készített méretarányos maketteket a mozdonyról, ami a modellező piac egyik kedvelt darabjává tette. Bár közvetlen filmes vagy irodalmi hivatkozások nincsenek, a mozdony a finn vasúttörténelem ikonikus alakjává vált.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1937
Gyártó Tampella és Lokomo
Maximális sebesség 110 km/h
Tengelyelrendezés 4-6-2 „Pacific”
Hosszúság 22,4 m

Hivatkozások

VR Class Hr1 Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google