Spokane, Portland and Seattle 700 gőzmozdony

A Spokane, Portland and Seattle 700 gőzmozdony a maga idejében a csendes-óceáni északnyugat ikonikus szereplője volt, amely elegáns formájával és megbízható teljesítményével hódította meg a vasúti közlekedés rajongóit.

Történeti háttér és gyártás

A Spokane, Portland and Seattle 700 gőzmozdonyt a Baldwin Locomotive Works gyártotta 1938-ban. Az ilyen típusú mozdonyokat az Egyesült Államok északnyugati részén fekvő vasútvonalak igényeinek kielégítésére tervezték, különösen a Spokane, Portland and Seattle Railway (SP&S) számára. A mozdony kiemelkedő példája az észak-amerikai 4-8-4-es, vagyis „Northern” kerékelrendezésű gőzmozdonyoknak, amelyek a nagy teljesítményű személy- és teherfuvarozásra szolgáltak.

A gyártási időszak során a Baldwin Locomotive Works több ilyen típusú mozdonyt is készített, azonban a SP&S 700 egyike azoknak, amelyek fennmaradtak, így különösen fontos szerepet játszik a vasúttörténetben.

Technikai jellemzők

A Spokane, Portland and Seattle 700 gőzmozdony 4-8-4-es kerékelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy négy vezető, nyolc hajtó és négy segédkerékkel van ellátva. Ez a kialakítás lehetővé tette, hogy a mozdony nagy teljesítményt nyújtson a személy- és teherszállítás során is. A mozdony hajtásrendszere gőz alapú, amely akkoriban az egyik legelterjedtebb és legerősebb rendszert képviselte.

Bár a pontos technikai részletek, például a maximális sebesség és a hatótávolság nem állnak rendelkezésre, a 4-8-4-es mozdonyok általában nagy sebességű vonatok vontatására voltak alkalmasak, és jelentős távolságokat tudtak megtenni anélkül, hogy gyakran kellett volna újra feltölteni őket vízzel és üzemanyaggal.

Szolgálati történelem

A Spokane, Portland and Seattle 700 gőzmozdonyt főként az Egyesült Államok északnyugati részén alkalmazták, ahol a Spokane, Portland and Seattle Railway hálózatán közlekedett. Szolgálata során a mozdony különféle vonatokat vontatott, beleértve a személykocsikból álló gyorsvonatokat és a tehervonatokat is, amelyeket az erős hajtásrendszere könnyedén kezelt.

A mozdonyt végül 1956-ban vonták ki a forgalomból, mivel a dízelmozdonyok elterjedése miatt a gőzmozdonyok szerepe fokozatosan csökkent.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Spokane, Portland and Seattle 700 egyike azon kevés „Northern” típusú gőzmozdonyoknak, amelyek fennmaradtak. A mozdonyt megőrizték és jelenleg a Portland, Oregon-ban található Oregon Rail Heritage Center-ben van kiállítva. Ezen kívül a mozdony működőképes állapotban van, és nosztalgiavonatok üzemeltetésében is részt vesz, így a közönség számára egyedülálló élményt nyújt a múlt vasúti közlekedésének megismerésére.

Érdekességek és kulturális hatás

A Spokane, Portland and Seattle 700 gőzmozdony nemcsak a vasút szerelmesei körében népszerű, hanem a modellvasút-hobbi közösségében is. Több modellgyártó is készített méretarányos változatokat a mozdonyról, amelyek a gyűjtők és rajongók körében népszerűek. A mozdony gyakran szerepel vasúti kiállításokon és rendezvényeken, ahol a résztvevők betekintést nyerhetnek a múlt technológiájába.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

További információk a Spokane, Portland and Seattle 700 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google