Történeti háttér és gyártás
Az EMD NW2 dízelmozdonyt az Electro-Motive Corporation (később Electro-Motive Division, EMD) fejlesztette ki és gyártotta. Az első példány 1939-ben készült el, azzal a céllal, hogy kielégítse az egyre növekvő ipari és városi területek hatékony és megbízható vontatási igényét. A mozdony gyártása 1939-től 1949-ig tartott, ez idő alatt több mint 1,100 darabot készítettek.
A NW2 típusú mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták, de néhány példányt exportra is készítettek. Az EMD olyan vasúttársaságok számára gyártotta őket, mint a Union Pacific, a Southern Railway, és a Chicago, Burlington and Quincy Railroad.
Technikai jellemzők
Az EMD NW2 dízelmozdony egy dízel-elektromos hajtású jármű, amely kiváló teljesítményt nyújtott a rövid távú teherszállítási feladatokhoz. A mozdony egy 12-hengeres, dízelmotorral (EMD 567) volt felszerelve, amely körülbelül 1000 lóerős teljesítményt biztosított. A tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két-két hajtott tengely volt.
Az NW2 maximális sebessége körülbelül 105 km/h (65 mph) volt. A mozdony hossza 44 láb 5 hüvelyk (13,54 méter), a magassága pedig 14 láb 6 hüvelyk (4,42 méter). A teljes üzemanyag-kapacitása lehetővé tette a hosszabb távú műveleteket is, bár főként állomási és ipari tolatófeladatokra használták.
Szolgálati történelem
Az EMD NW2 mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Államokban kisebb tehervonatok és ipari tolatások kezelésére. Az 1930-as és 40-es években az EMD NW2 a vasúti iparban modern, megbízható megoldásként vált ismertté, amely jelentősen hozzájárult a gőzvontatásról a dízelvontatásra való átálláshoz.
Ezeket a mozdonyokat több évtizeden keresztül használták, kisebb modernizálásokkal és felújításokkal is ellátták őket. Bár sok NW2-t már kivontak a forgalomból, néhány még mindig működőképesen maradt fenn, gyakran múzeumokban vagy nosztalgiautakon.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos EMD NW2 mozdonyt ma is megőriztek, többek között múzeumokban és vasúti rajongói központokban az Egyesült Államokban. Ezek közül néhány még mindig működőképes állapotban van, és részt vesz nosztalgiautakon vagy bemutatókon, lehetőséget adva az érdeklődőknek, hogy megtapasztalják a dízelvontatás klasszikus korszakát.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD NW2 a vasúti modellezés világában is népszerű, számos modellgyártó kínálatában megtalálható különböző méretarányokban. A mozdony egyszerű, de hatékony kialakítása és gazdag történelme miatt kedvelt a vasúti rajongók körében. Bár filmekben és könyvekben ritkábban említik, a vasúttörténet iránt érdeklődők körében kultikus státusznak örvend.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Teljesítmény | 1000 LE |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 13,54 m |
Magasság | 4,42 m |
Gyártási időszak | 1939–1949 |
Példányszám | Több mint 1,100 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google