VR Class Pr2 elektromos mozdony

A VR Class Pr2 elektromos mozdony Finnország első modern mozdonyai közé tartozott, kiemelve a technológia fejlődését a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

A VR Class Pr2 egy finn gőzmozdony, amelyet 1939-ben gyártottak a Tamperei Lokomotívgyárban. A Pr2 típus kifejlesztésének célja az volt, hogy kielégítse a Finn Államvasutak (Valtionrautatiet) növekvő igényeit a hatékony személyvonati mozdonyok iránt. A Pr2-típus összesen négy példányban készült, és kifejezetten elővárosi és gyorsvonati szolgálatra tervezték.

Technikai jellemzők

A VR Class Pr2 egy gőzmeghajtású mozdony. Az 4-6-0 tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy négy vezető tengellyel rendelkezik elöl, hat hajtott tengellyel középen, és nincs utánfutó tengelye. A mozdony maximális sebessége megközelítőleg 110 km/h, ami akkoriban kiemelkedőnek számított.

A Pr2 teljesítménye és kapacitása lehetővé tette, hogy gyorsvonati és elővárosi szolgálatra egyaránt alkalmas legyen. Mivel a mozdony gőzüzemű, széntüzelésű kazánnal működött. A kazánban előállított gőz hajtotta meg a dugattyúkat, amelyek a kereket mozgásba hozták.

Szolgálati történelem

A VR Class Pr2 mozdonyokat elsősorban Finnországban használták a Finn Államvasutak személyvonatain. A mozdonyok megbízható szolgálatot teljesítettek, de a második világháborút követő években a korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyok váltották le őket. A Pr2 típus fokozatosan kivonásra került a forgalomból az 1960-as évek végén.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a VR Class Pr2 mozdonyok közül egy sem maradt fenn múzeumi bemutatás céljából. A típus összes példánya selejtezésre került, így napjainkban már nem találhatók meg egyik finn múzeumban sem.

Érdekességek és kulturális hatás

A VR Class Pr2 mozdonyok nem rendelkeztek különösebb becenevekkel vagy köznyelvi elnevezésekkel, és nem voltak kiemelkedően jelen a kulturális vagy médiatérben. Modellvasúti formában sem terjedtek el széles körben, ami részben a korlátozott példányszámnak is betudható.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 110 km/h
Gyártási év 1939

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Pr2

Képek

Források: Wikipédia, Google