JGR Class 5100 gőzmozdony

A JGR Class 5100 gőzmozdony a japán vasutak büszkesége volt, mely az 1930-as években a modern technológia és a megbízhatóság ikonjaként vált legendássá.

Történeti háttér és gyártás

A JGR Class 5100 gőzmozdony a 19. század meghatározó vasúti járműve Japánban, amelyet a közlekedés fejlődése érdekében fejlesztettek ki. A közlekedés gyorsítása és hatékonyabbá tétele érdekében az akkori Japán vasúttársaságok igénye merült fel egy modern gőzmozdony kifejlesztésére. A 5100-as osztályt eredetileg a Yorkshire Engine Company gyártotta Angliában, és 1874-ben kezdték el gyártani.

Ezek a mozdonyok a Japán Állami Vasút (Japanese Government Railways, JGR) megrendelésére készültek, és a brit mérnöki tudást hozták el Japánba, hogy hozzájáruljanak a szigetország akkoriban zajló ipari forradalmához. Az összesen gyártott példányszám a forrás hiányában nem ismert, de ezek a mozdonyok fontos szerepet töltöttek be a japán vasúti hálózat fejlesztésében.

Technikai jellemzők

A JGR Class 5100 egy gőzmeghajtású mozdony volt, amelyet a 19. század technológiai színvonalán fejlesztettek ki. A mozdonynak hagyományos gőzhajtása volt, amely forró gőz erejét használta a mechanikai munkavégzésre. Ennek a hajtásrendszernek a működése során a víz gőzzé alakulva a dugattyúk mozgatásával hajtotta a kerekeket.

A Class 5100 mozdonyok jellemzője a négy kerék, amelyek a „0-4-2” tengelyformátumot adták, ez azt jelenti, hogy a mozdonynak két hajtott tengelye van és egy futótengelye, amely a stabilitásért felel. A maximális sebességről és az egyéb műszaki paraméterekről rendelkezésre álló információk korlátozottak.

Szolgálati történelem

A JGR Class 5100 mozdonyokat Japánban használták, ahol az újonnan kiépült vasúthálózatok közlekedésének egyik alapját képezték. Ezek a mozdonyok a japán ipari forradalom idején jelentős szerepet játszottak, hozzájárulva a személy- és áruszállítás fejlődéséhez. A szolgálatból való kivonásuk és selejtezésük pontos időpontja nem dokumentált, de a 20. század elején kezdődött a fokozatos pótlásuk modernebb mozdonyokkal.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Megőrzött példányok létezéséről nincs információ, és az sem ismert, hogy bármely múzeumban ki lenne állítva egy JGR Class 5100. A fennmaradt arhívumok hiánya miatt a mozdonyokból megmaradt darabok ma már valószínűleg nem elérhetők.

Érdekességek és kulturális hatás

Becenevek vagy köznyelvi elnevezések nem ismertek a Class 5100 mozdonyok esetében. Az ilyen jellegű mozdonyok azonban nagyban hozzájárultak Japán vasúti kultúrájához, és a modern japán vasúti szállítás alapját képezték. Modellvasúti elterjedtségről nincs megbízható információ.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JGR_Class_5100

Képek

Források: Wikipédia, Google