DRB Class 52 dízelmozdony

A DRB Class 52 dízelmozdony a németországi vasút történetében különleges szerepet töltött be, hiszen a második világháború idején a hatékonyság és a megbízhatóság új szintjét képviselte.

Történeti háttér és gyártás

A DRB Class 52 dízelmozdonyt a második világháború alatt, 1942-ben fejlesztették ki Németországban. A mozdonyt a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn) rendelte meg, hogy támogassa a háborús vasúti szállítmányozás fokozott igényeit. Az 52-es sorozat a háborús szükségszerűségek miatt egy egyszerűsített tervezésű mozdony volt, amelyet gyorsan és nagy mennyiségben gyártottak. A mozdonyok gyártását több németországi gyártó vállalat végezte, beleértve a híres Krupp-céget is. Az 52-es sorozat végül a legnagyobb példányszámban gyártott második világháborús mozdony lett, összesen több mint 6000 darabot készítettek.

Technikai jellemzők

A DRB Class 52 egy dízelmozdony, amelyet alacsony költségű, robusztus kivitelben terveztek. A mozdony főbb műszaki jellemzői közé tartozik a dízel hajtásrendszer, amelyet egyszerű, de hatékony mechanikus átvitel egészít ki. A mozdony maximális sebessége megközelítőleg 80 km/h volt. A méreteit tekintve a mozdony hossza körülbelül 23 méter volt. A mozdonynak nem volt külön utastere, mivel főként teherszállításra tervezték. A mozdonyok többnyire öt tengelyes (1’E) elrendezéssel készültek, ami stabil és hatékony tengelyelrendezést biztosított.

Szolgálati történelem

A DRB Class 52 mozdonyokat széles körben használták Németországban, valamint a megszállt területeken. Elsősorban tehervonatok vontatására szolgáltak, mivel megbízhatóságuk és egyszerű karbantartásuk miatt ideálisak voltak a frontvonalak közelében végzett szállításra. Több mozdony is átesett kisebb modernizáción a háború után, hogy megfeleljen az új időszak követelményeinek. A háború után sok mozdony maradt szolgálatban Kelet- és Nyugat-Németországban, valamint más kelet-európai országokban is, ahol egészen a 20. század közepéig használták őket. A 52-es sorozatot fokozatosan vonták ki a forgalomból a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több DRB Class 52 mozdony is fennmaradt múzeumi környezetben. Németországban és más európai országokban számos példányt megőriztek, hogy emléket állítsanak a második világháborús vasúti közlekedésnek. Néhány mozdony működőképes állapotban van és részt vesznek nosztalgiavonatokban, amelyekkel a vasútbarátok és turisták utazhatnak. Az ilyen programok különösen Németországban és Lengyelországban népszerűek.

Érdekességek és kulturális hatás

A DRB Class 52 a második világháborús német mérnöki teljesítmény szimbóluma. Mivel óriási számban gyártották, számos modellvasúti gyártó kínálatában is megjelent. A mozdony egyszerű, de robusztus kialakítása miatt sok vasútmodellező körében népszerű. Az 52-es sorozat megjelent különféle német történelmi filmekben is, mint a háborús időszak autentikus jellemzője.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DRB_Class_52

Képek

Források: Wikipédia, Google