No. 123 Locomotive (National Cultural Property of Japan) gőzmozdony

A No. 123 Locomotive (National Cultural Property of Japan) gőzmozdony a japán vasúttörténet ikonikus darabja, amely a hagyományos gőzmozdony-technológia egyik legszebb példáját képviseli.

Történeti háttér és gyártás

A No. 123 gőzmozdonyt Japánban fejlesztették ki, és 1874-ben gyártották az angliai Manning Wardle & Co. Leeds-i üzemében. A mozdony a Meiji-korszakban érkezett Japánba, amikor az ország gyorsan iparosodott és modernizálódott. A mozdony Japán első sorozatgyártott gőzmozdonya volt, melyet elsősorban a személyszállító vonatok húzására szántak.

Technikai jellemzők

A No. 123 gőzmozdony egy 0-6-0 tengelyelrendezésű vontató jármű, amely alacsony sebességű, de nagy húzóerejű. Gőzmeghajtású, így a hajtást egy kazán szolgáltatja, amelyben víz forralásával gőzt állítanak elő. A mozdony maximális sebessége viszonylag korlátozott, de hatékonyan szolgálta a vasúti közlekedést abban az időben. A mozdonynak nem voltak modern kényelmi felszerelései, mint például fűtés vagy légkondicionálás, mivel a technológia ebben az időszakban még nem volt elterjedt.

Szolgálati történelem

A No. 123 mozdony a Japán Császári Vasút szolgálatában állt, ahol a személyszállító vonatok élén teljesített szolgálatot. Az évek során a mozdony kiemelkedő teljesítményt nyújtott, és jelentős szerepet játszott a japán vasúti közlekedés fejlődésében. A mozdonyt eredetileg a kormány rendelte meg és üzemeltette, leginkább az ország fejlődő vasútvonalain.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A No. 123 mozdonyt ma a Kyoto Railway Museum őrzi, ahol a látogatók megtekinthetik a múzeum kiállításának részeként. Működőképes állapotban maradt fenn, és a múzeum gyakran használja nosztalgiajáratok részeként, bemutatva a látogatóknak a gőzmozdonyok korának technológiai csodáit.

Érdekességek és kulturális hatás

A No. 123 gőzmozdony Japánban kulturális ikonná vált, mivel ez az egyik legkorábbi vasúti jármű, amely az ország modernizációjának szimbólumává vált. A mozdonyt gyakran használták múzeumi eseményeken és nosztalgiavonatokon, hogy emlékeztessék a közönséget a gőzmozdonyok hőskorára. Emellett a mozdony modellvasúti változatai is elérhetők, melyek kedveltek a gyűjtők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google