Történeti háttér és gyártás
A Duluth and Northeastern 29 egy amerikai gőzmozdony, amelyet 1944-ben gyártottak a Pittsburghben található American Locomotive Company (ALCO) műhelyeiben. A mozdonyt a Duluth and Northeastern vasúttársaság számára készítették, amely elsősorban teher- és ipari vonatok vontatására használta. Az 1940-es években az ilyen típusú gőzmozdonyok nagy szerepet játszottak az Egyesült Államokban a háború alatti és utáni teherfuvarozásban.
Technikai jellemzők
A Duluth and Northeastern 29 gőzmozdony a 2-8-0 konfigurációjú Consolidation típusú elrendezéssel készült, amely kifejezetten teherforgalomra volt optimalizálva. A gőzmozdony meghajtása gőzturbinás rendszeren alapul, amely a víz forralásából származó gőz nyomását használja fel a mozdony dugattyúinak mozgatásához. Ez a típus nagy teljesítményt biztosított a közepes sebesség mellett, így hatékonyan tudta mozgatni a nehéz tehervagonokat a meredek emelkedőkön is.
- Tengelyelrendezés: 2-8-0
- Hajtásrendszer: Gőz
- Maximális sebesség: Kb. 70 km/h
- Méretek: Standard gyártmányhoz illeszkedő
Szolgálati történelem
A Duluth and Northeastern 29 mozdonyt elsősorban Minnesotában használták, ahol a helyi ipar által generált teherszállítási igényeket szolgálta ki. Az évek során megbízható munkagépként vált ismertté. Az 1950-es évektől kezdődően, a gőzmozdonyok fokozatosan visszaszorultak a dízelmozdonyok térnyerése miatt. A 29-es számú mozdony végül 1964-ben került kivonásra a napi szolgálatból, de megmenekült a selejtezéstől.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Szerencsére a Duluth and Northeastern 29 számú mozdonyt megőrizték az utókor számára, és jelenleg a Lake Superior Rail Road Múzeumban található, amely Duluthban, Minnesotában helyezkedik el. A múzeum gondoskodott a gőzmozdony helyreállításáról és működőképes állapotban tartásáról, így időnként nosztalgiavonatozásokra is használják.
Érdekességek és kulturális hatás
A Duluth and Northeastern 29 mozdony a helyi közösségek életének részévé vált, és sokak emlékezetében él tovább, mint a régi idők vasúti közlekedésének jelképe. Modellvasúti változatok is készültek belőle, melyek népszerűek a rajongók és gyűjtők körében. A múzeumban való jelenléte miatt sokan látogatják meg, hogy megcsodálják ezt a működőképes gőzmozdonyt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |