Santa Fe 2926 gőzmozdony

A Santa Fe 2926 gőzmozdony az amerikai vasúttörténelem legendás darabja, amely ma is lenyűgöző restaurálás alatt áll, hogy újra teljes pompájában mutathassa meg ikonikus erejét és eleganciáját.

Történeti háttér és gyártás

A Santa Fe 2926 egy ikonikus gőzmozdony, amelyet 1944-ben gyártottak az Egyesült Államokban. A mozdonyt az American Locomotive Company (ALCO) építette, amely az egyik legismertebb és legnagyobb vasúti járműgyártó vállalat volt abban az időben. A 2926-os mozdony a 2900-as sorozat része, amelyeket a Santa Fe vasúttársaság megrendelésére készítettek. A sorozatot azért fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a nagy teherbírású és hosszú távú utasszállítási igényeknek, különösen a második világháború alatt növekvő közlekedési követelmények kielégítésére.

Technikai jellemzők

A Santa Fe 2926 egy nagy teljesítményű, 4-8-4-es tengelyelrendezésű gőzmozdony. Ez azt jelenti, hogy négy vezető, nyolc meghajtott és négy követő tengellyel rendelkezik. Az ilyen típusú mozdonyok a Northern típusba tartoznak, amelyeket a nagy sebességű utasszállító vonatok vontatására terveztek. A mozdony maximális sebessége elérheti akár a 100 mérföld/órát (kb. 160 km/h). A 2926-os teljesítménye 5000 lóerő körül van, amelyet a gőzfejlesztő rendszer biztosít. A mozdony teljes hossza körülbelül 123 láb (37,5 méter), és jellemzően szénnel és vízzel működik.

Szolgálati történelem

A Santa Fe 2926 mozdonyt elsősorban az Amerikai Egyesült Államok délnyugati részén használták, ahol a Santa Fe vasúttársaság kiemelkedő szerepet játszott a vasúti közlekedésben. A mozdony a második világháború végét követően is szolgálatban maradt, majd az 1950-es évek közepéig működött. 1956-ban vonták ki a forgalomból, amikor a dízelmozdonyok kezdték felváltani a gőzmozdonyokat a vasúti társaságnál. A 2926-ost ezután selejtezték, de szerencsére nem került szétbontásra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Santa Fe 2926 megőrzése és helyreállítása aktív projektként működik az új-mexikói Albuquerque-ben. A New Mexico Steam Locomotive & Railroad Historical Society nonprofit szervezet dolgozik a mozdony teljes restaurálásán, hogy ismét működőképes legyen. A projekt célja, hogy nosztalgiautakat szervezzenek a felújított mozdonnyal, bemutatva a közönségnek a gőzmozdonyok történelmi jelentőségét.

Érdekességek és kulturális hatás

A Santa Fe 2926 nemcsak az egyik legnagyobb gőzmozdony az Egyesült Államokban, hanem a vasúti rajongók körében is ikonikus státuszt szerzett. A mozdony helyreállítási projektje széles körű támogatottságot élvez, és számos önkéntes dolgozik rajta szenvedéllyel. A mozdony mérete és története inspirálta a vasúti modellező közösséget is, ahol gyakran megtalálható a gyűjteményekben. A 2926-os mozdony több vasúttörténeti eseményen és kiállításon is szerepelt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 4-8-4
Maximális sebesség 100 mérföld/óra (kb. 160 km/h)
Teljesítmény 5000 lóerő
Gyártási év 1944

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Fe_2926

Képek

Források: Wikipédia, Google