141 R 1199 gőzmozdony

A 141 R 1199 gőzmozdony a második világháborút követő francia vasúti újjáépítés jelentős alakja, amely rugalmas és megbízható teljesítményével vált népszerűvé a hosszú vonatutakon.

Történeti háttér és gyártás

A 141 R 1199 gőzmozdony a Francia Államvasutak (SNCF) számára készült, különösen a második világháború utáni újjáépítés részeként. A mozdonysorozat fejlesztésének célja az volt, hogy megbízható, erős és könnyen karbantartható gőzmozdonyokat biztosítsanak a háború által megrongált francia vasúthálózat számára.

A 141 R sorozatot elsősorban az amerikai Alco és Baldwin gyárak építették 1945-től az 1950-es évek elejéig. Ez a program lehetővé tette, hogy a francia vasúthálózat gyorsan pótolja a háború alatt elvesztett vagy megrongálódott mozdonyokat.

  • Gyártási év: 1945
  • Gyártó: Alco, Baldwin
  • Megrendelő: Francia Államvasutak (SNCF)
  • Példányszám: Több száz darab készült

Technikai jellemzők

A 141 R 1199 egy 2-8-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amely szénnel vagy olajjal működik. Ezek a mozdonyok híresek voltak megbízhatóságukról és sokoldalúságukról, mivel különböző típusú vonatokat tudtak vontatni, beleértve a személyvonatokat és a tehervonatokat is.

  • Tengelyelrendezés: 2-8-2
  • Teljesítmény: Körülbelül 2500 lóerő
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Hajtás: Gőzhajtás, szén vagy olaj tüzelés

Szolgálati történelem

A 141 R sorozatot a Francia Államvasutak különféle vonalain alkalmazták, beleértve a fővonalakat és a regionális vonalakat is. A mozdonyok egészen a gőzmozdonyok kivonásáig szolgáltak, ami az 1970-es években történt. A mozdonyok átépítése vagy modernizációja ritka volt, mivel a cél egy egyszerű, könnyen karbantartható konstrukció létrehozása volt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 141 R 1199 és több másik példány megmenekült a selejtezéstől, és napjainkban több vasúti múzeumban is megtekinthető. Néhány működőképes állapotban van, nosztalgiavonatok részeként is közlekednek.

Érdekességek és kulturális hatás

A 141 R sorozat fontos szerepet játszott a francia vasúti közlekedés újjáépítésében, és a rajongók körében nagy népszerűségnek örvend. Több modellvasúti gyártó is készítette ennek a típusnak a méretarányos mását. Bár nem tűnt fel jelentős filmekben, a vasúti történelem iránt érdeklődők körében nagy tisztelet övezi.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

További információ a 141 R 1199 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google