Baldwin DR-12-8-1500/2 dízelmozdony

A Baldwin DR-12-8-1500/2 dízelmozdony egy igazi erőmű volt, amely az 1950-es években megmutatta, hogyan tudja a teljesítmény és innováció egyesülni a vasúti közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

A Baldwin DR-12-8-1500/2 dízelmozdonyt a Baldwin Locomotive Works készítette az 1940-es évek végén, egy olyan korszakban, amikor a dízeltechnológia kezdett elterjedni az Egyesült Államok vasútvonalain. Az 1945-ben gyártásba vett mozdony egy speciális igényt igyekezett kielégíteni: a nagyobb teljesítmény és hatékonyság iránti igényt, amely a gyorsan növekedő teherforgalom és a hatékonyabb üzemeltetés érdekében vált szükségessé.

A Baldwin Locomotive Works, mely Philadelphiában, Pennsylvania államban működött, híres volt a gőzmozdonyairól, de az új technológiai trendekhez alkalmazkodva kezdett el dízelmozdonyokat is gyártani. A Baldwin DR-12-8-1500/2 eredetileg a Santa Fe vasúttársaság megrendelésére készült.

Technikai jellemzők

A Baldwin DR-12-8-1500/2 egy dízelmozdony, amelyet ikercentrifugális hajtással szereltek fel. A „Centipede” becenévre hallgató mozdony két egységből állt össze, melyek együttesen 16 tengelyes elrendezést adtak ki, ebből 12 tengely volt hajtott. A motorteljesítmény egységenként 1500 lóerőt tett ki, ami az akkori időkben különösen jelentősnek számított.

A mozdony maximális sebessége körülbelül 145 km/h volt. A teljes hosszúság kb. 29 métert ért el, mely rendkívüli méretet jelentett. Az ilyen hatalmas struktúra elsősorban terheszállítás során volt előnyös, ahol a robusztus erő és tartós üzemképesség kiemelt fontosságú volt.

Szolgálati történelem

A Baldwin DR-12-8-1500/2-t a Santa Fe vasútvonalon alkalmazták, elsősorban teherforgalomban. Bár kezdetben nagy reményeket fűztek hozzá, a mozdony gyakori mechanikai meghibásodások miatt hamar hírhedtté vált. A karbantartási igények és a nem kielégítő megbízhatóság miatt viszonylag rövid életű szolgálatot teljesített.

Az eredeti tervek szerint az 1950-es évek végére fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel modernebb típusok váltották fel, amelyek kevesebb fenntartást igényeltek és megbízhatóbbak voltak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a Baldwin DR-12-8-1500/2 egyetlen példánya sem maradt fenn teljes egészében, néhány alkatrész és kisebb elemek egyes vasúttörténeti múzeumokban megtalálhatók. Az idővel felmerülő állapotromlás és a selejtezési hullám miatt sajnos egy működőképes, vagy teljesen megőrzött példány már nem létezik.

Érdekességek és kulturális hatás

A Baldwin DR-12-8-1500/2 nemcsak méretei, hanem a „Centipede” becenév miatt is különlegessé vált a vasútbarátok körében. A „Százlábú” elnevezés a mozdony hosszú és soktengelyes konstrukciójára utalt, amely a mozdony jellegzetes megjelenését adta.

Bár a modellvasúti gyártók nem gyakran reprodukálták ezt a típust, a rajongói közösségekben mégis ismert és kedvelt, köszönhetően a történelmi jelentőségének és egyedi dizájnjának.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény: 1500 lóerő egységenként
Tengelyelrendezés: 16 tengely, ebből 12 hajtott
Maximális sebesség: 145 km/h
Hossz: Kb. 29 méter

Hivatkozások

Baldwin DR-12-8-1500/2 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google