NZR J class (1874) gőzmozdony

Az 1874-ben épített NZR J class gőzmozdony kulcsszerepet játszott Új-Zéland vasúti történetének fejlődésében, kiemelve az ipari innováció és a közösségi közlekedés összefonódását.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR J class 1874-es gőzmozdonyt a Dubs and Company gyártotta Glasgow-ban, Skóciában. A megrendelést az Új-zélandi Állami Vasút (New Zealand Railways) adta le, hogy a bővülő vasútvonalakhoz megfelelő vontatójárműveket biztosítsanak. Az első példányokat 1874-ben helyezték üzembe, a gyártás 1874 és 1879 között zajlott, összesen 42 mozdony készült.

Technikai jellemzők

Az NZR J class gőzmozdonya a korai gőzmozdonyok jellegzetes képviselője. A mozdony 2-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy elöl két vezető tengely, majd hat hajtott tengely található. A gőzmozdony hajtóműve szénnel vagy fával üzemelt, amely a víz felforralását és a gőz előállítását eredményezte, ez volt a meghajtás alapja.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Maximális sebesség: Kb. 45 km/h
  • Méretek: Nagyjából 15 méter hosszú
  • Teljesítmény: Kb. 400 lóerő

Szolgálati történelem

Az NZR J class mozdonyokat különböző feladatokra használták Új-Zélandon, beleértve a személy- és teherforgalmat is. A mozdonyok megbízhatóságukról és sokoldalúságukról voltak ismertek. Szolgálatukat az 1900-as évek elejéig folytatták, amikor is újabb technológiák vették át helyüket. A modernizációs igények és a dízelmozdonyok megjelenése fokozatosan a J class eltűnéséhez vezetett a vasútvonalakról, és az 1920-as években kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / Múzeumi szereplés

Az eredeti NZR J class mozdonyok közül sajnos egy sem maradt fenn megőrzött állapotban. Ennek ellenére a vasúttörténeti érdeklődők és múzeumok gyakran emlékeznek meg róluk kiállítások és modellek formájában, de működőképes darab nem létezik.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NZR J class mozdonyok fontos szerepet játszottak az új-zélandi vasúthálózat fejlődésében, és jelentős hatást gyakoroltak a korabeli közlekedési technológiákra. A vasúttörténészek és modellezők körében még ma is nagy népszerűségnek örvendenek. A J class mozdonyok mintájára több vasúttársaság is készített modellt, amelyeket gyakran kiállításokon is bemutatnak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1874
Gyártó Dubs and Company
Tengelyelrendezés 2-6-0
Maximális sebesség 45 km/h
Teljesítmény 400 lóerő

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_J_class_(1874)

Képek

Források: Wikipédia, Google