SNCB Type 29 gőzmozdony

Az SNCB Type 29 gőzmozdony a belga vasutak jellegzetes tagja volt, amely kiemelkedett megbízhatóságával és teljesítményével, biztosítva a zavartalan személy- és tehervonati közlekedést a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCB Type 29 gőzmozdonyt a belga államvasutak, az SNCB (Société Nationale des Chemins de fer Belges) számára fejlesztették ki a második világháború utáni közlekedési igények kielégítésére. A mozdonyok gyártására 1945-ben került sor, miután a háború során jelentős károk érték a belga vasúthálózatot és a mozdonyparkot. Az amerikai Baldwin Locomotive Works vállalat volt a fő gyártó, amely 300 ilyen típusú mozdonyt szállított Belgiumba. A mozdonyokat a tehervonatok vontatására szánták, megújítva ezzel a belga vasúti szállítás kapacitásait.

Technikai jellemzők

Az SNCB Type 29 mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, ami a korszak egyik legelterjedtebb hajtási módjának számított. A mozdonyok 2-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely lehetővé tette számukra a nagy sebességű és nehéz tehervonatok vontatását. A maximális sebességük 96 km/h volt, ami megfelelő volt a teherszállítási feladatokhoz. A mozdonyok hossza körülbelül 22 méter volt, a kazánjuk pedig jelentős gőznyomást biztosított a hatékony működéshez.

Szolgálati történelem

Az SNCB Type 29 mozdonyokat elsősorban Belgium területén használták, ahol a tehervonatok vontatása volt a fő feladatuk. A mozdonyok közel két évtizeden át álltak szolgálatban, mielőtt a dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével elkezdték kivonni őket a rendszeres forgalomból. A legtöbb példányt az 1950-es és 60-as években selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SNCB Type 29 mozdonyok közül néhány megőrzésre került, egyikük a Belga Vasúti Múzeumban található Schaerbeek városában. Ez a mozdony nemcsak múzeumi kiállításként szolgál, hanem időnként nosztalgiavonatokkal is részt vesz különleges eseményeken.

Érdekességek és kulturális hatás

A Type 29 mozdonyok a belga vasúti történelem egyik ikonikus járművei közé tartoznak, különösen a második világháború utáni újjáépítési időszakban betöltött szerepük miatt. Modellvasúti változataik is készültek, bár ezek elsősorban a belga gyártók kínálatában találhatók meg. A rajongók körében népszerűségnek örvendenek a mozdonyok, és időnként történelmi rendezvényeken is megjelennek.

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1945
Gyártó Baldwin Locomotive Works
Tengelyelrendezés 2-8-0
Maximális sebesség 96 km/h

Hivatkozások

További információ az SNCB Type 29 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google