Történeti háttér és gyártás
Az SNCB Type 29 gőzmozdonyt a belga államvasutak, az SNCB (Société Nationale des Chemins de fer Belges) számára fejlesztették ki a második világháború utáni közlekedési igények kielégítésére. A mozdonyok gyártására 1945-ben került sor, miután a háború során jelentős károk érték a belga vasúthálózatot és a mozdonyparkot. Az amerikai Baldwin Locomotive Works vállalat volt a fő gyártó, amely 300 ilyen típusú mozdonyt szállított Belgiumba. A mozdonyokat a tehervonatok vontatására szánták, megújítva ezzel a belga vasúti szállítás kapacitásait.
Technikai jellemzők
Az SNCB Type 29 mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, ami a korszak egyik legelterjedtebb hajtási módjának számított. A mozdonyok 2-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely lehetővé tette számukra a nagy sebességű és nehéz tehervonatok vontatását. A maximális sebességük 96 km/h volt, ami megfelelő volt a teherszállítási feladatokhoz. A mozdonyok hossza körülbelül 22 méter volt, a kazánjuk pedig jelentős gőznyomást biztosított a hatékony működéshez.
Szolgálati történelem
Az SNCB Type 29 mozdonyokat elsősorban Belgium területén használták, ahol a tehervonatok vontatása volt a fő feladatuk. A mozdonyok közel két évtizeden át álltak szolgálatban, mielőtt a dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével elkezdték kivonni őket a rendszeres forgalomból. A legtöbb példányt az 1950-es és 60-as években selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az SNCB Type 29 mozdonyok közül néhány megőrzésre került, egyikük a Belga Vasúti Múzeumban található Schaerbeek városában. Ez a mozdony nemcsak múzeumi kiállításként szolgál, hanem időnként nosztalgiavonatokkal is részt vesz különleges eseményeken.
Érdekességek és kulturális hatás
A Type 29 mozdonyok a belga vasúti történelem egyik ikonikus járművei közé tartoznak, különösen a második világháború utáni újjáépítési időszakban betöltött szerepük miatt. Modellvasúti változataik is készültek, bár ezek elsősorban a belga gyártók kínálatában találhatók meg. A rajongók körében népszerűségnek örvendenek a mozdonyok, és időnként történelmi rendezvényeken is megjelennek.
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1945 |
Gyártó | Baldwin Locomotive Works |
Tengelyelrendezés | 2-8-0 |
Maximális sebesség | 96 km/h |
Hivatkozások
További információ az SNCB Type 29 mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google