Történeti háttér és gyártás
Az NZR JA osztály egy ikonikus gőzmozdony típus, amelyet Új-Zéland Államvasútja (NZR) számára terveztek. A gyártás 1947-től vette kezdetét. A JA osztály kifejlesztésének célja a vasúti szállítási kapacitás növelése volt Új-Zélandon, különösen a közepes és nagy távolságú személy- és teherforgalomra vonatkozóan. A mozdonyokat az új-zélandi Hillside és North British Locomotive Company gyártotta. Összesen 35 darabot készítettek.
Technikai jellemzők
Az NZR JA osztály gőzmozdonyainak főbb technikai jellemzői közé tartozik a gőzhajtás. A mozdonyok 4-8-2 tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy négy vezető kereket, nyolc hajtott kereket és két kormányzó kereket tartalmaztak. Az NZR JA mozdonyok maximális sebessége elérte a 100 km/h-t. A méretek tekintetében a mozdonyok hossza körülbelül 20 méter volt.
Szolgálati történelem
Az NZR JA osztály gőzmozdonyokat először 1946-ban vették használatba, és nagy szerepet játszottak Új-Zéland vasúti közlekedésében. Főként személyvonatok vontatására használták őket. A mozdonyok az 1960-as évekig szolgáltak, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból, mivel a dízelvontatás kezdett elterjedni.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több NZR JA osztályú gőzmozdony megmaradt, és ma múzeumokban vagy nosztalgiajáratokon működnek Új-Zélandon. Például a JA 1250 „Diana” és a JA 1275 mozdonyok teljesen felújított állapotban maradtak meg.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NZR JA osztály gőzmozdonyai az új-zélandi vasúttörténet ikonikus részévé váltak, és sok modellvasút-rajongó készít méretarányos modelljeiket. A mozdonyok több filmben és dokumentumfilmben is szerepeltek, kiemelve történelmi és kulturális jelentőségüket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 4-8-2 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Gyártási év | 1947 |
Gyártott példányszám | 35 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google