Történeti háttér és gyártás
A CP Class 1500 dízelmozdonyokat a General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártotta. Ezeket a mozdonyokat kifejezetten a Portugál Vasúttársaság, a Comboios de Portugal (CP) számára fejlesztették ki. A gyártási időszak 1948-ban kezdődött, és az Egyesült Államokban, az EMD gyárában készültek. A mozdonyok a CP hálózatán belül az igényesebb vonalon történő üzemeltetés céljából kerültek beszerzésre.
Technikai jellemzők
A CP Class 1500 dízelmozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeznek. Ezeket a mozdonyokat az EMD kétütemű dízelmotorjával szerelték fel, amely jelentős teljesítményt nyújtott a korabeli viszonyoknak megfelelően. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 120 km/h volt. A tengelyelrendezésük B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két-két hajtott tengellyel rendelkezik.
- Dízelmotor: EMD 567
- Teljesítmény: 1500 lóerő
- Tengelyelrendezés: B-B
- Maximális sebesség: 120 km/h
Szolgálati történelem
A CP Class 1500 mozdonyok szolgálatukat elsősorban Portugália különböző vasútvonalain teljesítették, beleértve az elővárosi és hosszabb távú vonalakat is. A mozdonyok megbízhatóságukról és tartósságukról voltak ismertek, és hosszú évtizedeken át szolgálták a portugál vasúti közlekedést. A mozdonyokat az 1980-as és 1990-es évek során fokozatosan vonták ki a forgalomból, a modernizáció és az újabb típusok megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A CP Class 1500 mozdonyok közül néhány megőrzésre került a vasúti múzeumokban Portugáliában, hogy megőrizzék a vasúti történelem ezen fontos részét. Ezek a mozdonyok ma már nem üzemképesek, de kikonzervált állapotban tekinthetők meg, hogy emléket állítsanak a dízelkorszak csúcspontjának.
Érdekességek és kulturális hatás
A CP Class 1500 mozdonyok nemcsak a vasúti közlekedésben játszottak szerepet, hanem a korabeli köznyelv részévé is váltak, mivel megbízhatóságuk és jellegzetes megjelenésük miatt sokan emlékeznek rájuk. A modellvasúti gyártók is elkészítettek néhány méretarányos modellt ebből a típusból, hogy a vasútmodellezők körében is népszerűvé váljon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1948 |
Teljesítmény | 1500 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/CP_Class_1500
Képek
Források: Wikipédia, Google