Történeti háttér és gyártás
A PKP Pt47 osztály egy gőzmozdony típus, amelyet a második világháborút követően fejlesztettek ki Lengyelország számára. A mozdonyokat a H. Cegielski gyár készítette Poznańban, Lengyelországban, 1948-ban. Az LKM Leipzig gyár is részt vett a gyártásban. Az 1948-as év különösen jelentős volt, mivel a háború utáni helyreállítás részeként a PKP (Polskie Koleje Państwowe) igényelte az új mozdonyokat a személyszállító szolgáltatások bővítésére. Összesen 180 darab Pt47 mozdony készült.
Technikai jellemzők
A PKP Pt47 osztály egy hagyományos gőzmozdonyrendszerű jármű. A mozdony 2-8-2 tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy két vezető tengely, nyolc hajtó tengely és két futó tengely található rajta. A mozdony maximális sebessége 110 km/h, ami akkoriban jelentős teljesítménynek számított. A lokomotív maga körülbelül 23,5 méter hosszú, és képes jelentős távolságok megtételére, amit elsősorban személyszállító szolgáltatásokban használtak.
Szolgálati történelem
A PKP Pt47 gőzmozdonyokat a Lengyel Államvasutak (PKP) használta széles körben, főleg személyszállító vonalak működtetésében. A mozdonyok a forgalomban való részvételük során megbízható teljesítményt nyújtottak, ami a PKP flottájának fontos részévé tette őket. A Pt47 típus a szolgálatából fokozatosan került kivonásra a gőzmozdonyok korszerűbb dízelmozdonyokkal történő helyettesítése miatt. Ezt a folyamatot az 1970-es években kezdték el, és a legtöbb ilyen mozdonyt 1985-re kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány Pt47 mozdonyt megőriztek, és különböző múzeumokban állítottak ki Lengyelországban. A Chabówka Grossolóló Múzeumban található példányok egyikét még mindig működőképes állapotban tartják, és nosztalgiavonatok számára is használják. Ezek a mozdonyok a technikai történelem részeként kiemelt jelentőséggel bírnak, mivel bemutatják a gőzmozdonyok mérnöki mestermunkáját.
Érdekességek és kulturális hatás
A PKP Pt47 mozdonyok a vasúti rajongók körében nagy népszerűségnek örvendenek, és modellvasúti replikáik is elérhetők. A vasúttörténet iránt érdeklődők számára a Pt47 nemcsak gép, hanem a lengyel vasúti örökség fontos része. A modellvasutakat gyártó vállalatok, mint például a PIKO, kínálnak méretarányos Pt47 modelleket, amelyek segítenek megőrizni a mozdonyok emlékét és népszerűségét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 2-8-2 |
Maximális sebesség | 110 km/h |
Gyártási év | 1948 |
Gyártó | H. Cegielski |
Összes gyártott darabszám | 180 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google