AB6 (EMD) dízelmozdony

Az AB6 (EMD) dízelmozdony a vasúti technológia egyik kiemelkedő példája volt, amely az 1940-es években megbízhatóságával és teljesítményével szerzett hírnevet.

Történeti háttér és gyártás

Az EMC AB6 dízelmozdonyt az Electro-Motive Corporation (EMC) gyártotta 1940-ben. A mozdonyok az Illinois Central Railroad számára készültek, kifejezetten az „City of Miami” és „City of New Orleans” vonatokhoz. A gyártás során összesen hat darab készült belőle. Az EMC az Egyesült Államokban volt a gyártó központ, és az AB6 a dízeltechnológia fejlődésének egyik fontos állomását jelentette. Az AB6 mozdonyt azért fejlesztették ki, hogy hatékonyabbá tegyék a hosszú távú utasszállítást. Az AB6 mozdonyok az A1A-A1A tengelyelrendezést használták, mely lehetővé tette a jobb vonóerő-kihasználást.

Technikai jellemzők

Az AB6 mozdony dízel meghajtású volt, 1000 lóerős teljesítménnyel. Az A1A-A1A tengelyelrendezés azt jelentette, hogy a mozdony mindkét forgóvázán három tengely volt, amelyek közül a középső nem volt meghajtott. A mozdony maximális sebessége elérte a 145 km/h-t. Hossza körülbelül 21,6 méter volt, ami megfelelő méretet biztosított a hosszú utakhoz. Az EMC AB6 mozdonyokat kifejezetten személyszállítási feladatokra tervezték, de műszaki felszereltségük lehetővé tette, hogy többféle szolgáltatást nyújtsanak. A dízelmotorokkal felszerelt mozdonyok megbízhatóak voltak, és alacsonyabb üzemeltetési költségekkel rendelkeztek a gőzmozdonyokhoz képest.

Szolgálati történelem

Az Illinois Central Railroad alkalmazta az AB6 mozdonyokat a nevezetes „City of Miami” és „City of New Orleans” vonatokon. Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak az amerikai vasúti közlekedés történetében, biztosítva a gyors és kényelmes utazást az utasok számára. Az AB6 mozdonyok hosszú távú személyszállításban remekeltek és több évtizeden át szolgálatban maradtak. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, amikor újabb, modernebb dízelmozdonyok érkeztek a flotta bővítése során.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nem maradt fent megőrzött példánya az AB6 mozdonyoknak, így nem tekinthetők meg múzeumokban sem. Az egykori vasúti műemlékek közé tartozik, amelyre a vasúttörténet iránt érdeklődők még mindig figyelemmel vannak, de fizikailag nem állították ki sehol.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az AB6 mozdonyok nem maradtak fenn fizikailag, mégis jelentős kulturális hatást gyakoroltak az amerikai vasúti közlekedésre. Az Illinois Central Railroad történetének fontos részét képezték. Modellvasúti körökben az AB6 mozdonyok ritkaságnak számítanak, és a vasúti modellezők között nagy értéket képviselnek. A mozdonyok nem tűntek fel széles körben a filmekben vagy könyvekben, de a vasúttörténelem rajongói számára ismert és elismert járművek maradtak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés A1A-A1A
Teljesítmény 1000 lóerő
Maximális sebesség 145 km/h
Hossz 21,6 méter

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google