AEM-7 (EMD) elektromos mozdony

Az AEM-7 (EMD) elektromos mozdony az amerikai vasúti közlekedés egyik ikonikus alakja, amely évtizedeken át szolgálta az országhatárokat átszelő gyors és megbízható utasszállítást.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD AEM-7 elektromos mozdony az 1970-es évek végén került kifejlesztésre, az amerikai vasúti közlekedés igényeinek kielégítésére. Az Electro-Motive Division (EMD) által 1978-ban gyártott mozdony a svéd ASEA Rc4 típusának alapjaira épült, az amerikai körülményekhez igazítva. A mozdonyokat az Amtrak és más vasúti társaságok számára tervezték, hogy kiváltsák az elavult villamos mozdonyokat az északkeleti korridoron.

A gyártási időszak 1978-tól indult, és a mozdonyok az Amerikai Egyesült Államokban, a General Motors EMD divíziójában készültek. Az AEM-7-ekből összesen 65 darabot gyártottak, amelyek közül a legnagyobb megrendelő az Amtrak volt.

Technikai jellemzők

Az AEM-7 mozdony egy elektromos hajtású jármű, amelyet jellemzően nagy sebességű személyszállításra használtak. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy minden tengely külön hajtott. Az AEM-7 maximális teljesítménye körülbelül 7,000 lóerő, és képes 201 km/h sebesség elérésére.

  • Hossz: 16,8 méter
  • Magasság: 3,8 méter
  • Maximális sebesség: 201 km/h
  • Teljesítmény: 5,200 kW (7,000 lóerő)
  • Fékrendszer: elektromos és légfék

Szolgálati történelem

Az AEM-7 mozdonyokat elsősorban az Amtrak és a SEPTA használta az Amerikai Egyesült Államok északkeleti részén. Szerepük az volt, hogy gyorsabb és megbízhatóbb közlekedést biztosítsanak a nagy forgalmú vonalakon. A mozdonyok 1980 és 2016 között álltak szolgálatban, amikor fokozatosan kivonták őket a forgalomból a korszerűbb ACS-64 mozdonyok érkezése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az AEM-7 mozdonyok közül néhány megőrzésre került az Egyesült Államokban található vasúti múzeumokban. Ezek a mozdonyok muzeális jelentőségűek, mivel bemutatják az amerikai vasúti közlekedés fejlődését az 1980-as évektől kezdődően. A Pennsylvania Railroad Museum állandó kiállításán is megtalálható egy AEM-7-es.

Érdekességek és kulturális hatás

Az AEM-7 mozdonyok beceneve „Toaster” (kenyérpirító) volt formájuk és méretük miatt. A mozdonyok népszerűek voltak a vasúti rajongók körében, és modellezők számára is elérhetővé váltak, különféle méretarányos változatokban. Bár közvetlenül nem szerepeltek nagyobb filmekben, az AEM-7 a vasúti kultúra részévé vált az Egyesült Államokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_AEM-7

Képek

Források: Wikipédia, Google