Történeti háttér és gyártás
Az ALCO S-2 és S-4 dízelmozdonyokat az American Locomotive Company (ALCO) fejlesztette ki, válaszul a vasúti társaságok növekvő igényeire, hogy a gőzmozdonyokat hatékonyabb dízel meghajtású gépekkel váltsák fel. Az ALCO 1940-ben kezdte el gyártani az S-2 típust, amelyet 1950-ig folytattak. Az S-4 változat gyártása 1949-ben kezdődött, és 1957-ig tartott.
Az S-2 és S-4 dízelmozdonyokat elsősorban tolatási feladatokra tervezték. Az ALCO több mint 1500 darabot gyártott ezekből, és különböző amerikai és kanadai vasúttársaságok, köztük az Egyesült Államok katonai vasútja is megrendelte őket.
Technikai jellemzők
Mind az ALCO S-2, mind az S-4 dízelmozdonyok hagyományos dizel-elektromos hajtást használnak. Ez azt jelenti, hogy egy dízelmotor hajt egy generátort, amely elektromos áramot termel a mozdony hajtott tengelyei számára. Az S-2 és S-4 modellek sok tekintetben hasonlóak, de különböznek a futómű elrendezésében. Az S-2 két- és négytengelyű változatban is készült, míg az S-4 mindig négytengelyű.
- Teljesítmény: 1000 lóerő
- Tengelyelrendezés: S-2 (B-B), S-4 (A1A-A1A)
- Maximális sebesség: 60 km/h
- Hossz: 16,1 méter
- Magasság: 4,3 méter
Szolgálati történelem
Az ALCO S-2 és S-4 mozdonyok széles körben elterjedtek és hosszú szolgálati időszakot futottak. Az amerikai és kanadai vasúttársaságok, mint például a New York Central és a Canadian National, széleskörűen használták ezeket a típusokat tolatószolgáltatásban. Mivel ezek a mozdonyok megbízhatók voltak és alacsony karbantartási igénnyel bírtak, sokáig a vasúti flotta gerincét képezték a tolatási feladatokban. Általában az 1970-es és 1980-as években fokozatosan vonták ki őket a forgalomból, ahogy a dízelmeghajtású járművek újabb és hatékonyabb generációi megjelentek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Szerencsére néhány ALCO S-2 és S-4 mozdony fennmaradt, melyeket múzeumokban és nosztalgia vasutakon lehet megtekinteni. Az Egyesült Államok több pontján, például a Kaliforniai Állami Vasúti Múzeumban találhatunk megőrzött példányokat, amelyek gyakran részt vesznek nosztalgia utakban és különleges eseményeken.
Érdekességek és kulturális hatás
Az ALCO S-2 és S-4 mozdonyokat a vasúti rajongók gyakran becenevekkel illették, mint például „Switcher” azaz tolatómozdony. Ezek a mozdonyok népszerűek a modellvasúti gyártók körében is, különböző méretarányokban érhetők el, és gyakran szerepelnek modellvasúti kiállításokon. Technikai jellegük miatt a mozdonyok gyakran szerepeltek vasúti tematikájú könyvekben és kiállításokon is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google