ALCO RS-11 dízelmozdony

Az ALCO RS-11 dízelmozdony az 1950-es években forradalmasította az amerikai vasutakat megbízható teljesítményével és robusztus kialakításával, jelentős előrelépést jelentve a vasúti közlekedés modernizációjában.

Történeti háttér és gyártás

Az ALCO RS-11 dízelmozdonyt az American Locomotive Company (ALCO) fejlesztette ki, hogy kielégítse a vasúttársaságok növekvő igényét a hatékony és megbízható dízelmozdonyokra. Az 1950-es évek közepén, pontosabban 1956-ban került sor a gyártására. Az RS-11-es az ALCO RS sorozatának része volt, melyet a könnyebb és sokoldalúbb áruszállítás céljából terveztek. Az ALCO RS-11 dízelmozdonyok gyártása 1956-ban kezdődött és az 1960-as évek elejéig tartott. Az Egyesült Államok több vasúttársasága is megrendelte, köztük a New York Central és a Norfolk and Western Railway, mivel az RS-11-esek jól alkalmazhatóak voltak mind személy-, mind áruszállítási célokra.

Technikai jellemzők

Az ALCO RS-11 dízelmozdony egy dízel-elektromos hajtásrendszerű jármű, amelyet az ALCO 251B típusú motor hajt. Teljesítménye 1800 lóerő, ami megfelelő erőt biztosít a sokoldalú felhasználásra. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengellyel rendelkezik, ezáltal nagyobb húzóerőt biztosít. Maximális sebessége körülbelül 105 km/h. Hosszúsága 17,1 méter, magassága pedig 4,42 méter. A mozdony egyetlen fülkéből vezérelhető, amely modern műszerekkel és kényelmi funkciókkal, például fűtéssel rendelkezik.

Szolgálati történelem

Az ALCO RS-11 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúttársaságai használták, mint például a New York Central, a Norfolk and Western Railway és a Southern Pacific. Az RS-11-esek teher- és személyszállításra egyaránt alkalmasak voltak. Annak ellenére, hogy nem voltak olyan népszerűek, mint némelyik versenytársuk, az RS-11-es modellek megbízhatósága és sokoldalúsága miatt hosszú ideig szolgáltak. A legtöbb RS-11-ese az 1970-es és 1980-as évek folyamán került kivonásra és selejtezésre, de néhány továbbra is működőképes, és nosztalgia- vagy múzeumi darabként szolgál.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az ALCO RS-11 mozdonyok közül néhányat megőriztek különböző múzeumokban, például az Amerikai Egyesült Államokban található múzeumokban. Ezek a megőrzött példányok időnként nosztalgiavonatokban is részt vesznek, hogy a vasút szerelmesei és a látogatók megtekinthessék és megtapasztalhassák a múlt vasúti örökségét.

Érdekességek és kulturális hatás

Az ALCO RS-11 mozdonyok a vasúti modellezők körében is népszerűek, számos modellvasút-gyártó készítette el a mozdony méretarányos változatát. Bár nem annyira elterjedt, mint néhány más dízelmozdonytípus, az RS-11-eseket gyakran becézik „igáslóként” a vasútbarát körökben, mivel képesek voltak megbízhatóan ellátni a rájuk bízott feladatokat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1800 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 17,1 m
Magasság 4,42 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/ALCO_RS-11