Történeti háttér és gyártás
Az ALCO RSC-2 dízelmozdonyt az American Locomotive Company (ALCO) gyártotta, hogy kielégítse a második világháború utáni növekvő vasúti szállítási igényeket. A mozdonyt 1946-ban kezdték gyártani, és az 1950-es évek elejéig állították elő. Az RSC-2 volt az egyik első amerikai dízelmozdony, amelyet vegyes feladatokra terveztek, beleértve a teherszállítást és az elővárosi személyszállítást.
A mozdonyt különböző vasúttársaságok használták az Egyesült Államokban, valamint több más országba is exportálták. Összesen 91 darab készült belőle, melyek közül néhány az amerikai hadsereg számára is hasznosítható volt. A mozdony kifejlesztése részben az amerikai vasútvonalak modernizálásának igényével függött össze, hiszen a dízelmozdonyok hatékonyabbak és gazdaságosabbak voltak a gőzvontatású elődeiknél.
Technikai jellemzők
Az ALCO RSC-2 egy dízelmozdony volt, amelyet dízel-elektromos meghajtással szereltek fel. Az ALCO 244-es típusú motorral rendelkezett, amely 1500 lóerős teljesítményt biztosított. A mozdony tengelyelrendezése A1A-A1A volt, ami azt jelenti, hogy három tengelyes forgóvázakkal rendelkezett, ahol a középső tengely emelő volt. Ez a kialakítás lehetővé tette a mozdony számára, hogy csekélyebb tengelynyomással közlekedjen, ami különösen fontos volt a gyengébb pályaszerkezeteknél.
- Hossz: Körülbelül 16,2 méter
- Szélesség: 3,2 méter
- Maximális sebesség: 124 km/h
- Üzemanyagkapacitás: 3000 liter
A mozdony képes volt különféle fékrendszerekkel működni, beleértve a légféket, amely a vonatok biztonságos megállítását szolgálta. Ezen túlmenően az RSC-2 fel volt szerelve számos korszerű, az időben szokatlan technológiai újítással, például automatikus tűzoltó rendszerrel és modern, kényelmes vezetőfülkével.
Szolgálati történelem
Az ALCO RSC-2 mozdonyt széles körben használták az Egyesült Államokban különböző vasúttársaságok, például a Milwaukee Road és a Chicago, Rock Island and Pacific Railroad. Általában vegyes teherszállítási és személyszállítási feladatokat látott el. A mozdonyok sokáig szolgálatban maradtak, míg a modern dízelmozdonyok fokozatosan felváltották őket a műszaki fejlődés és a hatékonyság növelése miatt.
Az ALCO RSC-2-t egyes vasúttársaságok a 1970-es évekig használták, bár sok példányt már az 1960-as évek végén kivontak a forgalomból. Az átépítések és modernizációk ritkán fordultak elő, mivel a mozdonyok inkább elavultak a dízeltechnológia gyors fejlődése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az ALCO RSC-2-ből csak néhány példány maradt meg, melyek múzeumokban és vasúti parkokban találhatók. A legtöbb megőrzött példány statikus kiállítási tárgyként szolgál, és nincs működőképes állapotban. Egyes vasúti múzeumok gondoskodnak a mozdonyok restaurálásáról, hogy azokat a látogatók megtekinthessék és tanulmányozhassák.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az ALCO RSC-2 nem vált olyan széles körben ismertté a filmek vagy a média révén, mint más mozdonytípusok, mégis kedvelt modellvasúti téma lett. Számos modellgyártó piacra dobta az RSC-2 különböző méretarányos változatait, ami lehetővé tette a vasútmodellezők számára, hogy hitelesen reprezentálják a közép-20. századi amerikai vasútvonalakat.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/ALCO_RSC-2
Képek
Források: Wikipédia, Google