ALCO RSD-15 dízelmozdony

Az ALCO RSD-15 dízelmozdony, becenevén Alligator, a vasúti ipar egyik meghatározó szereplője volt az 1950-es években, hosszan tartó teljesítményével és karakteres kialakításával.

ALCO RSD-15 dízelmozdony

Történeti háttér és gyártás

Az ALCO RSD-15 dízelmozdony egy meghatározó típusa az amerikai vasúti járművek történetének. Az American Locomotive Company (ALCO) által 1956-ban kifejlesztett mozdonyt a vasúttársaságok növekvő teljesítményigényének kielégítésére tervezték. Az RSD-15 egyaránt alkalmas volt nehéz tehervonatok továbbítására és hosszú távú vasúti szolgáltatásokra. Az ALCO, a dízelmozdonyok egyik prominens gyártója, Schenectady-ben, New York államban állította elő ezt a típust.

Az RSD-15 gyártási időszaka 1956-tól 1960-ig tartott, és több amerikai vasúttársaság is alkalmazta. A mozdonyból összesen 75 darab készült. A főbb megrendelők között szerepelt a Santa Fe Railway, amely a típust „Alligátorként” is becézte a hosszú, süllyesztett „orr” miatt.

Technikai jellemzők

Az ALCO RSD-15 egy dízel-elektromos mozdony, amely a GM-EMD és az ALCO hagyományaira építve készült. A típus teljesítménye 2400 lóerő, melyet egy ALCO 251C motor biztosít. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon három hajtott tengely található.

A jármű maximális sebessége körülbelül 105 km/h volt. Az RSD-15 63 láb (kb. 19,2 méter) hosszú, és tömege eléri a 180 tonnát. A dízelmozdony jellegzetessége az EM-20000D típusú vezérlőrendszer, amely lehetővé tette a megbízható üzemeltetést. Ezen kívül modern légfékrendszerrel rendelkezett, amely biztosította a biztonságos működést.

Szolgálati történelem

Az RSD-15 elsősorban az Egyesült Államok vasúthálózatán működött. Leginkább tehervonatok továbbítására alkalmazták, de a sokoldalúságának köszönhetően más típusú vonatokhoz is használták. Az 1970-es és 1980-as években fokozatosan nyugdíjazták, ahogy a vasúttársaságok modernebb dízelmozdonyokkal váltották fel. Az RSD-15 több vasúttársaságnál szolgált, köztük a Santa Fe Railway-nél is, ahol nagy teljesítményű tehervonatok továbbítására használták.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az RSD-15-ből néhány darab megőrzésre került, és ma is megtekinthető különböző múzeumokban az Egyesült Államokban. Noha a működőképes példányok száma korlátozott, ezek a mozdonyok fontos részei a vasúttörténeti kiállításoknak.

Érdekességek és kulturális hatás

Az RSD-15 „Alligátor” becenevet kapta az alakja miatt. Népszerű modellvasúti makettjei elérhetők a vasútrajongók körében, és számos gyártó kínálatában megtalálhatók különböző méretarányokban. A vasúttörténeti társaságok és fórumok gyakran említik az RSD-15-öt technikai újításai és a dízelmozdonyok fejlődésében betöltött szerepe miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2400 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 19,2 méter
Tömeg 180 tonna
Gyártási év 1956

Hivatkozások

ALCO RSD-15 wikipédia oldal