Történeti háttér és gyártás
Az Alsace-Lorraine A 1 gőzmozdonyt az 1871-es évben gyártották, egy olyan időszakban, amikor a vasúti közlekedés gyors ütemű fejlődésen ment keresztül Európában. Ezt a konkrét mozdonyt a németországi Alsace-Lorraine állami vasutak számára készítették, ami akkoriban a Német Császárság részét képezte. Az ipari forradalom hatására a vasutak jelentős bővülésnek indultak, így szükségessé váltak nagy teljesítményű és megbízható mozdonyok.
A mozdonyt a Maschinenbau-Gesellschaft Karlsruhe cég gyártotta. Ez a vállalat fontos szerepet játszott a korabeli német vasúti járművek gyártásában. Az A 1 mozdony egyedüli példányként készült, aminek oka az volt, hogy technológiai és teljesítménybeli újításokat teszteltek vele, melyek későbbi sorozatgyártású modellek alapját képezhették volna.
Technikai jellemzők
Az Alsace-Lorraine A 1 egy gőzmeghajtású mozdony volt, amely a korabeli technológiának megfelelően gőzgéppel működött. A mozdony kialakítása az egyszerű, ugyanakkor hatékony tervezési elveket követte. A mozdony két hajtott tengellyel rendelkezett, melyek hatékony vonóerőt biztosítottak a szerelvény számára.
A maximális sebességéről és méreteiről nincs pontos adat, de általánosságban elmondható, hogy hasonló típusú gőzmozdonyok általában 40-60 km/h sebességre voltak képesek, és jelentős mennyiségű szenet és vizet tudtak szállítani a kazán fűtésére.
Szolgálati történelem
Az Alsace-Lorraine A 1 mozdonyt elsősorban személyszállítási feladatokra használták Alsace-Lorraine területén. Ebben az időszakban a vasúti közlekedés gyors elterjedése és a növekvő közlekedési igények miatt fontos szerepet játszott a regionális összeköttetések biztosításában.
A mozdony szolgálati idejéről és selejtezéséről kevés információ áll rendelkezésre, de valószínű, hogy az első világháború előtti években vonták ki a forgalomból, amikor a modernebb mozdonytípusok kezdték átvenni helyét.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy az Alsace-Lorraine A 1 mozdony fennmaradt volna a mai napig bármilyen működő vagy kiállított állapotban. Ez meglehetősen gyakori az ilyen korai mozdonyok esetében, mivel sok közülük selejtezésre került, vagy alkatrészeik újrahasznosításra kerültek az évtizedek során.
Érdekességek és kulturális hatás
Noha az Alsace-Lorraine A 1 mozdony nem vált széles körben ismertté vagy ikonikussá, mint egyes más korabeli gőzmozdonyok, mégis érdekes példa a korai vasúti gépészet innovációira. A mozdony különlegessége, hogy egyedi modellként szolgált a későbbi fejlesztések kiindulópontjának, ezzel hozzájárulva a vasúti technológia fejlődéséhez.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |