Történeti háttér és gyártás
A GE B30-7 egy dízelmozdony, amelyet a General Electric (GE) gyártott. A gyártási folyamata során, amely 1977-ben kezdődött, a mozdony kifejlesztésének célja a vasúti közlekedésben megnövekedett igények kielégítése volt. A B30-7 modell a GE B23-7 sorozat továbbfejlesztett változata, és a járművek közötti különbség elsősorban a nagyobb teljesítményben rejlik.
A mozdonyokat az amerikai vasúttársaságok számára fejlesztették ki, amelyek akkoriban a megnövekedett teherforgalom gördülékeny kezelésére törekedtek. A B30-7-esek különösen népszerűek voltak az olyan jelentős vasúttársaságok körében, mint a Burlington Northern és a Conrail, amelyek jelentős darabszámú megrendelést adtak le.
Az összesen 399 darabot gyártottak ebből a típusból. A GE a mozdonyokat az egyesült államokbeli Erie-ben, Pennsylvania államban gyártotta.
Technikai jellemzők
A GE B30-7 mozdony egy dízel-elektromos jármű, amelyet a 16-hengeres GE FDL-16 motor hajt meg. Teljesítménye körülbelül 3000 lóerő, ami lehetővé teszi, hogy nehéz teherszállítási feladatokat is ellásson. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy hat tengellyel rendelkezik, és mindegyik meghajtott. Ez az elrendezés stabilitást és hatékony vonóerő-átvitelt biztosít.
A B30-7 maximális sebessége körülbelül 113 km/h (70 mph) és hossza 19,6 méter. A jármű magassága körülbelül 4,77 méter. A mozdonyok nem voltak személyszállításra tervezve, így nincs bennük utasférőhely, jellemzően tehervonatok élén használták őket.
A fékrendszerük légnyomásos, ami megbízható és hatékony megállási lehetőséget nyújt, még nagy teherrel is. A mozdonyban található alrendszerek és vezérlési mechanizmusok egyszerű és robusztus kialakítása hozzájárult a járművek megbízhatóságához.
Szolgálati történelem
A GE B30-7 mozdonyokat főként az Amerikai Egyesült Államokban használták, ahol a teherforgalom nagy részét ezek a dízelmozdonyok bonyolították le. Jelentős részt vállaltak a Burlington Northern és Conrail társaságok flottájában, ahol megbízhatóságuk és teljesítményük miatt kedvelték őket.
A mozdonyok a szolgálatuk során többféle teherfeladatot is elláttak, a hosszú távú tehervonatok vontatásától kezdve a helyi áruszerelvények kezeléséig. Az idő előrehaladtával, ahogy az újabb és modernebb dízelmozdonyok megjelentek, a B30-7-eseket fokozatosan kivonták a forgalomból. A legtöbb példányt a 2000-es években vonták ki fokozatosan a szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a GE B30-7 mozdonyokból nem sok maradt fenn múzeumi példányként. Az időjárás és a költséges karbantartás miatt a legtöbb járművet selejtezték, és csak néhányuk maradt meg, de nincsenek jelentős múzeumi jelenlétük.
Érdekességek és kulturális hatás
A B30-7-es mozdonyok iránt a vasútbarátok és modellezők körében is érdeklődés mutatkozott, főként az Egyesült Államok területén. Modellvasúti gyártók, mint például az Athearn, több méretarányos modellt is készítettek belőlük, hogy a vasúttörténet e jelentős darabját otthon is megtekinthessék az érdeklődők.
A mozdonyok nemcsak az iparban, de a vasúti témájú könyvekben és filmekben is gyakran megjelentek, noha nem váltak annyira ikonikus elemmé, mint egyes más típusok.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GE_B30-7
Képek
Források: Wikipédia, Google