Baldwin 60000 gőzmozdony

A Baldwin 60000 gőzmozdony az 1920-as évek technikai csodája volt, amely a mérnöki innováció új szintjét jelentette, és lenyűgöző teljesítményével kiemelkedett a kor vasúti járművei közül.

Történeti háttér és gyártás

A Baldwin 60000 gőzmozdonyt a Baldwin Locomotive Works készítette 1926-ban. Ez a mozdony egy prototípus volt, amelyet a vállalat saját költségén épített, hogy bemutassa az új, nagyteljesítményű gőztechnológiát. A Baldwin Locomotive Works egyik célja az volt, hogy demonstrálja a gőzmozdonyok fejlesztésében rejlő lehetőségeket a dízel és elektromos hajtású mozdonyok megjelenése előtt.

Technikai jellemzők

A Baldwin 60000 gőzmozdony egy megdöbbentő technikai megoldásokkal rendelkező gépezet volt. A hajtásrendszere gőzön alapult, és 3 hengeres, kompozit elrendezést alkalmazott. A mozdony maximális teljesítménye 3500 lóerő volt, ami kiemelkedő teljesítményt jelentett abban az időszakban. Hat tengelyes elrendezéssel készült, és képes volt elérni a 112 km/h maximális sebességet. A gőzmozdony teljes hossza 33,5 méter volt, amely a kazánnal és a szén-tenderrel együtt értendő.

Szolgálati történelem

Bár a Baldwin 60000 sosem került sorozatgyártásba, demonstrációs célokra számos helyen használták az Egyesült Államokban. Az amerikai vasúttársaságoknál tett próbautak során bizonyította teljesítőképességét, azonban a korszak technológiai változásai miatt a gőzmozdonyok helyét fokozatosan átvették a dízelmozdonyok.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Baldwin 60000 ma is megtekinthető, hiszen a Pennsylvania állambeli Philadelphia belvárosában található Franklin Institute múzeumban van kiállítva. Ez a mozdony a világ egyik legjobban megőrzött példánya az ipari kor gőztechnológiájának, és a látogatók számára egyedülálló betekintést nyújt a 20. század eleji vasúti közlekedés világába.

Érdekességek és kulturális hatás

A Baldwin 60000 nem csak technikai jellemzőivel, hanem impozáns megjelenésével is lenyűgözte a közönséget. Bár nem vált tömegterméké, a mozdony számos vasútmodell gyártó figyelmét felkeltette, és különféle méretarányos modellek készültek róla. A rajongók körében a gépezet a gőzkor ikonikus szimbólumaként ismert, és gyakran emlegetik a „Nagy Fekete Szörnyeteg” becenévvel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1926
Teljesítmény 3500 lóerő
Maximális sebesség 112 km/h
Hossz 33,5 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Baldwin_60000

Képek

Források: Wikipédia, Google