Történeti háttér és gyártás
A Baldwin 60000 gőzmozdonyt a Baldwin Locomotive Works készítette 1926-ban. Ez a mozdony egy prototípus volt, amelyet a vállalat saját költségén épített, hogy bemutassa az új, nagyteljesítményű gőztechnológiát. A Baldwin Locomotive Works egyik célja az volt, hogy demonstrálja a gőzmozdonyok fejlesztésében rejlő lehetőségeket a dízel és elektromos hajtású mozdonyok megjelenése előtt.
Technikai jellemzők
A Baldwin 60000 gőzmozdony egy megdöbbentő technikai megoldásokkal rendelkező gépezet volt. A hajtásrendszere gőzön alapult, és 3 hengeres, kompozit elrendezést alkalmazott. A mozdony maximális teljesítménye 3500 lóerő volt, ami kiemelkedő teljesítményt jelentett abban az időszakban. Hat tengelyes elrendezéssel készült, és képes volt elérni a 112 km/h maximális sebességet. A gőzmozdony teljes hossza 33,5 méter volt, amely a kazánnal és a szén-tenderrel együtt értendő.
Szolgálati történelem
Bár a Baldwin 60000 sosem került sorozatgyártásba, demonstrációs célokra számos helyen használták az Egyesült Államokban. Az amerikai vasúttársaságoknál tett próbautak során bizonyította teljesítőképességét, azonban a korszak technológiai változásai miatt a gőzmozdonyok helyét fokozatosan átvették a dízelmozdonyok.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Baldwin 60000 ma is megtekinthető, hiszen a Pennsylvania állambeli Philadelphia belvárosában található Franklin Institute múzeumban van kiállítva. Ez a mozdony a világ egyik legjobban megőrzött példánya az ipari kor gőztechnológiájának, és a látogatók számára egyedülálló betekintést nyújt a 20. század eleji vasúti közlekedés világába.
Érdekességek és kulturális hatás
A Baldwin 60000 nem csak technikai jellemzőivel, hanem impozáns megjelenésével is lenyűgözte a közönséget. Bár nem vált tömegterméké, a mozdony számos vasútmodell gyártó figyelmét felkeltette, és különféle méretarányos modellek készültek róla. A rajongók körében a gépezet a gőzkor ikonikus szimbólumaként ismert, és gyakran emlegetik a „Nagy Fekete Szörnyeteg” becenévvel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1926 |
Teljesítmény | 3500 lóerő |
Maximális sebesség | 112 km/h |
Hossz | 33,5 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Baldwin_60000
Képek
Források: Wikipédia, Google