Baldwin VO-1000 dízelmozdony

A Baldwin VO-1000 dízelmozdony a második világháború idején vált népszerűvé, megbízható teljesítményével és sokoldalúságával forradalmasítva az ipari vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A Baldwin VO-1000 dízelmozdonyt a Baldwin Locomotive Works gyártotta, amely az Egyesült Államok egyik legjelentősebb mozdonygyártója volt. A mozdonyt 1939-ben kezdték el gyártani, azzal a céllal, hogy a vasúttársaságok számára megbízható és hatékony dízelváltást kínáljanak a korábbi gőzmozdonyok helyett.

Az 1930-as évek végén a vasúttársaságok egyre növekvő igényt mutattak a dízelmozdonyok iránt, mivel ezek kevesebb karbantartást igényeltek, gazdaságosabb üzemeltetést biztosítottak, és képesek voltak megfelelni a modern szállítási követelményeknek. A Baldwin VO-1000 ezeknek az igényeknek a kielégítésére készült.

A gyártási időszak 1939-től 1946-ig tartott, és ez idő alatt összesen 548 darabot készítettek belőle. A mozdonyokat főként az Egyesült Államok vasúttársaságai használták, de néhány példány exportált is.

Technikai jellemzők

A Baldwin VO-1000 egy dízelmozdony, amelyet a Baldwin 8-VO dízelmotor hajtott. A mozdony teljesítménye körülbelül 1000 lóerő volt, ami akkoriban jelentős teljesítménynek számított. A VO-1000 mozdonyokat főleg teherhúzásra tervezték, bár alkalmasak voltak kisebb személyszállítási feladatokra is.

A mozdony tengelyelrendezése B-B típusú volt, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két-két hajtott tengely helyezkedett el. Maximális sebességük 60 mérföld/óra (kb. 97 km/h) körül mozgott, ami a tolató- és tehervonati szolgálatban bőven elegendő volt. A mozdonyok hosszúsága körülbelül 16,5 méter volt.

Szolgálati történelem

A Baldwin VO-1000 mozdonyokat főleg az Egyesült Államokban használták különböző vasúttársaságok, mint például a Santa Fe és a Southern Pacific. Leginkább tolatási feladatokban és tehervonatok vontatására alkalmazták. A dízelmozdony gyors elterjedése miatt a VO-1000-esek viszonylag hamar, az 1950-es és 1960-as években kezdtek kikerülni a forgalomból, de néhány példány még évtizedekig üzemelt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • A Baldwin VO-1000 mozdonyokból több példányt is megőriztek, és múzeumokban kiállították. Az egyik legismertebb ilyen példány a Southern Pacific 1464-es számú mozdony, amely jelenleg a Kaliforniai Vasúti Múzeumban található.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A Baldwin VO-1000 mozdonyok becenéven is ismertek voltak, például „Switchers” néven, ami a tolató feladatokban való gyakori használatukra utalt.
  • Modellvasutak világában is népszerűek voltak, több gyártó is készített méretarányos modelleket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés: B-B
Teljesítmény: 1000 lóerő
Maximális sebesség: 97 km/h
Gyártási időszak: 1939-1946
Példányszám: 548

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Baldwin_VO-1000

Képek

Források: Wikipédia, Google