Történeti háttér és gyártás
A Baltimore and Ohio class N-1 gőzmozdony a Baltimore and Ohio Railroad (B&O) számára gyártott egyedülálló vasúti jármű volt. Az N-1 osztályt a Chesapeake & Ohio Railway (C&O) által kifejlesztett M-1 közvetlen inspirációja alapján tervezték, amely hasonlóan gőzturbina hajtású mozdony volt. Az N-1 célja az volt, hogy hatékonyabban szolgálja ki a nagysebességű, nehéz tehervonati szolgáltatásokat. A mozdonyt a General Electric és Baldwin Locomotive Works együttműködésében fejlesztették ki, és 1937-ben készült el az első és egyetlen példány. A korabeli vasúti közlekedés igényei hajtották a fejlesztést a nagyobb teljesítmény és hatékonyság irányába.
Technikai jellemzők
A Baltimore and Ohio class N-1 gőzmozdony egy innovatív hajtásrendszerrel, a gőzturbina technológiával működött. Az újítás célja a hagyományos dugattyús gőzgépekkel szembeni nagyobb hatékonyság elérése volt. A mozdony teljesítményadatai lenyűgözőek voltak korának mércéjével mérve, de részletes információk a maximális sebességről és más specifikus műszaki paraméterekről nem maradtak fenn. Az N-1 tengelyelrendezése 2-C-1+1-C-2 volt, ami szokatlan és innovatív design-nak számított akkoriban. A mozdony méretét tekintve jelentős darab volt, de pontos méretei és a kapcsolódó technikai részletek nem ismertek széles körben.
Szolgálati történelem
Az N-1 mozdonyt elsősorban a Baltimore and Ohio Railroad vonalain alkalmazták. A mozdony egyedi jellege miatt kísérleti szerepet töltött be. Bár ígéretes kezdeményezés volt, a gőzturbina technológia nem bizonyult elég megbízhatónak vagy gazdaságosnak a folyamatos üzemeltetéshez, így az N-1 szolgálata viszonylag rövidre sikerült. Hivatalosan 1947-ben vonták ki a forgalomból, majd később selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Baltimore and Ohio class N-1 gőzmozdonyból nem maradt fenn egyetlen megőrzött példány sem, így a vasúttörténet ezen különleges darabja kizárólag dokumentációk és fényképek révén él tovább az utókor számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A Baltimore and Ohio class N-1 mozdony különlegessége az úttörő gőzturbina hajtásban rejlett, amely akkoriban rendkívül innovatív próbálkozásnak számított. Az N-1 nem hagyott mély nyomot a popkultúrában vagy a modellvasúti világban, részben rövid élettartamának és egyedi jellege miatt. Azonban a vasútrajongók és történészek számára érdekes kuriózumnak számít a vasúti technológiák fejlődésében betöltött szerepe miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Hivatkozások
További információk a Wikipédia oldalán
Képek
Források: Wikipédia, Google