Baltimore and Ohio Railroad EL-5 class gőzmozdony

A Baltimore and Ohio Railroad EL-5 class gőzmozdony az 1920-as években a vasúti innováció csúcsának számított, megtestesítve a korszak technológiai fejlődését az amerikai vasutak történetében.

Történeti háttér és gyártás

A Baltimore and Ohio Railroad EL-5 class gőzmozdonyok 1919-ben készültek a Baldwin Locomotive Works által. Ez a típus a Baltimore and Ohio Railroad igényeire készült, amely egy jelentős amerikai vasúttársaság volt. A mozdonyokat a nagy teljesítményű szénszállító szolgáltatásokra tervezték, amelyek elengedhetetlenek voltak a korszak ipari igényeinek kielégítéséhez.

A gyártási időszak alatt összesen 15 darab EL-5 osztályú mozdony készült. Ezeket a mozdonyokat a magas teljesítmény és a megbízhatóság jellemezte, amely fontos volt a vasútvonalak gördülékeny működése szempontjából.

Technikai jellemzők

Az EL-5 osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, amelyek hatalmas vontatási teljesítményt biztosítottak. A mozdonyok 2-8-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy két, egymástól függetlenül mozgó forgóvázzal voltak felszerelve, mindkettő négy hajtott tengellyel.

A mozdonyok maximális sebessége a korabeli szabványok szerint jelentős volt, bár pontos értékeket nem említenek az elérhető források. Az EL-5-ök általános méretei és teljesítménymutatói lehetővé tették, hogy nehéz tehervonatokat szállítsanak a hegyi útvonalakon, ahol különösen fontos volt a nagy vonóerő.

Szolgálati történelem

Az EL-5 osztályt főként teherszállító vonatok vontatására használták az Egyesült Államokban, különösen a nehéz, szénszállító szolgáltatások során. Ezek a mozdonyok a Baltimore and Ohio Railroad szolgálatában álltak egészen a gőzmozdonyok fokozatos kivonásáig, amely a dízelmozdonyok bevezetésével következett be.

A mozdonyok forgalomból való kivonásának pontos ideje nem ismert, de valószínűleg az 1950-es évek második felében került rá sor, amikor a dízelmozdonyok térnyerése felgyorsult.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EL-5 osztályú mozdonyokból sajnos nem maradt fenn egyetlen megőrzött példány sem. Ennek az a fő oka, hogy az Egyesült Államokban a gőzmozdonyokat gyakran selejtezték és szétszerelték a dízel és elektromos mozdonyok bevezetése után.

Érdekességek és kulturális hatás

Noha az EL-5 osztályú mozdonyok nem maradtak fenn fizikailag, azok technológiai és történelmi jelentősége továbbra is elismerésre méltó. Az ilyen típusú mozdonyok hozzájárultak az Egyesült Államok ipari forradalmának előrehaladásához, különösen a szénszállítás területén. Modellvasút-gyártók ritkán készítenek méretarányos modelleket az EL-5 osztályból, de a rajongói közösség néha készít egyedi vagy átalakított modelleket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google