Barry Railway Class J gőzmozdony

A Barry Railway Class J gőzmozdony a 19. század végén debütált, és a walesi szénszállítás fellendítésében játszott kiemelkedő szerepet, köszönhetően megbízható teljesítményének és robusztus konstrukciójának.

Történeti háttér és gyártás

A Barry Railway Class J gőzmozdonyok 1897-ben kerültek gyártásra a Barry Railway részére. A mozdonyok kifejlesztése annak az igénynek köszönhető, hogy egy erős és megbízható gépet biztosítsanak a vasúttársaság számára, amely képes kielégíteni a nehéz teherforgalmi szükségleteket. Az építést a Sharp, Stewart & Co. vállalat végezte, amely neves brit vasúti járműgyártó cég volt. A gyártási helyszínük Manchesterben található, ahol számos egyéb vasúti jármű is készült ebben az időszakban.

A Class J mozdonyok konkrét darabszáma nem ismert, de a Barry Railway fontos szerepet töltött be a szénszállításban a dél-walesi régióban, így a mozdonyok ezen az útvonalon gyakran dolgoztak. A Barry Railway vasúttársaság az Egyesült Királyságban működött, és a mozdonyokat kifejezetten a dél-walesi ipari területek közötti forgalom lebonyolítására tervezték.

Technikai jellemzők

A Barry Railway Class J mozdonyok gőzhajtásúak voltak, amely abban a korszakban rendkívül elterjedt technológiának számított. A mozdonyok meghajtásához gőzt használtak, amit vízgőz formájában generáltak egy kazánban, és ez hajtotta a dugattyúkat, amelyek a kerekeket mozgatták. A konstrukció alapján a mozdonyok hatékony teljesítménnyel rendelkeztek, amely lehetővé tette számukra a nehéz teherfuvarok kezelését.

A Class J mozdonyok hossza és egyéb méretei pontosan nem ismertek, de általában ezen időszak mozdonyai körülbelül 15-20 méter hosszúak voltak. A maximális sebességüket és hatótávolságukat a vasúttársaságok igényei határozták meg, azonban ezek a mozdonyok elsősorban teherszállításra lettek optimalizálva.

Szolgálati történelem

A Class J mozdonyok a Barry Railway fő vonalain közlekedtek, ahol a szénszállítás volt a fő tevékenység. A vasúttársaság jelentős szerepet játszott a dél-walesi szénmezők kiaknázásában és szállításában. A mozdonyok megbízhatósága és teljesítménye miatt kedvelték őket a vasúttársaság munkatársai. Szolgálati idejük során több évtizeden keresztül működtek, mielőtt a gőzmozdonyok fokozatosan háttérbe szorultak a modern dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi ismeretek szerint nincs megőrzött példánya a Barry Railway Class J mozdonyoknak. Ez gyakori jelenség sok történelmi vasúti jármű esetében, különösen az ipari forradalom idején gyártott modellek között. Hiányuk miatt ezek a mozdonyok múzeumokban nem tekinthetők meg.

Érdekességek és kulturális hatás

A Barry Railway Class J mozdonyok nem csak a vasútbarátok, hanem a modellvasúti rajongók körében is népszerűvé váltak. Bár konkrét kulturális megjelenésekről nem létezik dokumentáció, a mozdonyok technikai és történelmi értéke miatt számos modellvasúti gyártó igyekezett kialakítani méretarányos modelljeiket. Ezek a modellek továbbra is népszerűek a gyűjtők körében, akik érdeklődnek a brit vasúti történelem iránt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Barry_Railway_Class_J

Képek

Források: Wikipédia, Google