Bavarian S 2/5 (Vauclain) gőzmozdony

A Bavarian S 2/5 (Vauclain) gőzmozdony a 20. század elején a német vasúthálózat egyik meghatározó gépe volt, amelyet innovatív, négyhengeres Vauclain-kompound rendszerével a sebesség és a hatékonyság jellemzett.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian S 2/5 (Vauclain) gőzmozdonyt 1900-ban gyártották a Németországban található Bajor Királyi Államvasutak (Bayerische Staats-Eisenbahnen) részére. A mozdonyt a Baldwin Locomotive Works készítette az Egyesült Államokban, amely az egyik vezető gőzmozdony-gyártó volt abban az időszakban. Ezt a típust a folyamatos technológiai fejlődés igénye hívta életre, melynek célja a nagyobb teljesítmény és hatékonyság elérése volt.

Technikai jellemzők

A Bavarian S 2/5 (Vauclain) egy gőzmeghajtású mozdony volt, amely a Vauclain rendszerű négyhengeres összekapcsolt gőzgépekkel működött. A mozdony tengelyelrendezése 4-4-0 volt, ami jelentős teljesítménynövekedést tett lehetővé. A maximális sebessége elérte a 90 km/h-t. A gőzmozdony méretei az adott kor technológiai színvonalát és a vasút igényeit tükrözték.

Szolgálati történelem

A Bavarian S 2/5 (Vauclain) mozdonyokat leginkább Németországban használták. Elsősorban személyszállító vonatok vontatására alkalmazták, köszönhetően a nagy sebességének és megbízhatóságának. Az idő előrehaladtával, amikor a technológiai fejlődés újabb mozdonytípusokat hozott létre, ezeket a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. Az utolsó példányokat a 20. század közepére selejtezték le.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Bavarian S 2/5 (Vauclain) mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban. Nincsenek tudomásunk szerint múzeumi kiállításra szánt darabok sem, így a modell a vasúttörténet egy elfeledett fejezetét képviseli.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy a Bavarian S 2/5 (Vauclain) egy speciális és jelentős típusú mozdony volt a maga idejében, a kulturális hatása viszonylag csekély. Nem került be sem filmekbe, sem könyvekbe, és a modellvasúti gyártók is ritkán készítettek másolatot róla. Azonban a rajongók és vasútmodellezők között a ritkasága és egyedi technológiai megoldásai miatt különleges érdeklődés övezi.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1900
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 90 km/h

Hivatkozások

Bavarian S 2/5 (Vauclain) Wikipedia cikk

Képek

Források: Wikipédia, Google