Történeti háttér és gyártás
A Bavarian S 3/5 gőzmozdony a 20. század elején, egészen pontosan 1903-ban került kifejlesztésre. A mozdonyokat a Bajor Államvasutak (Königlich Bayerische Staatsbahn) rendelte meg, hogy kielégítsék az egyre növekvő utasszállítási igényeket. A mozdonyokat a németországi Maffei vállalat gyártotta. A gyártási időszak 1903-tól 1927-ig tartott, és összesen 85 darab készült el a sorozatból.
Technikai jellemzők
A Bavarian S 3/5 gőzmozdony hajtásrendszere a hagyományos gőzmeghajtás volt, amely a kor egyik legelterjedtebb technológiája volt. Az elrendezése 4-6-0, ami azt jelenti, hogy négy vezetőtengelyt követett hat hajtott tengely. Maximális sebessége megközelítette a 90 km/h-t, ami akkoriban kimagaslónak számított.
A mozdony méretei tekintetében a következőket lehet kiemelni: hossza körülbelül 19 méter volt, a tömege 94 tonna. A futómű kialakítása stabil menetet biztosított, a fékrendszer pedig pneumatikus működésű volt, ami növelte a biztonságot.
Szolgálati történelem
A Bavarian S 3/5 gőzmozdonyokat elsősorban a Bajor Államvasutaknál használták, de idővel a Német Államvasutak (Deutsche Reichsbahn) is állományba vette őket. Szolgálati idejük alatt különösen a gyorsvonati forgalomban játszottak szerepet, ahol megbízhatóságuk és sebességük révén népszerűvé váltak. Az 1930-as évek végére azonban elkezdték őket kivonni a forgalomból a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy létezik-e megőrzött példány a Bavarian S 3/5 gőzmozdonyból bármely múzeumban vagy nosztalgiavonatként. Az ilyen történelmi mozdonyok megőrzése gyakran az alapítványok és a vasúti múzeumok közreműködésével történik.
Érdekességek és kulturális hatás
A Bavarian S 3/5 gőzmozdony nemcsak a vasúttörténet fontos része, hanem a modellvasúti világban is jelentőséggel bír. Számos modellgyártó készített méretarányos másolatokat e mozdonyból, így a vasútrajongók körében is népszerűségnek örvend.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_S_3/5
Képek
Források: Wikipédia, Google