Bavarian S 3/6 gőzmozdony

A Bavarian S 3/6 gőzmozdony az 1900-as évek elején a német vasúti technológia csúcspontját képviselte, híres volt sebességéről és elegáns kialakításáról, amely hozzájárult a korszak közlekedési fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian S 3/6 gőzmozdonyt a bajor államvasutak, a Königlich Bayerische Staatseisenbahnen számára tervezték. A mozdonyt először 1908-ban gyártották a Maffei cégnél, amely Münchenben helyezkedett el. Az S 3/6 mozdonyokat kifejezetten a nagy távolságú expresszvonatok számára fejlesztették ki, amelyek az Alpokon keresztül közlekedtek. A különleges alpesi viszonyok miatt a mozdonyoknak kiemelkedő teljesítményre és megbízhatóságra volt szükségük.

A Maffei gyártási időszaka 1908-tól egészen 1931-ig tartott, és az időszak alatt összesen 159 darab mozdony készült el. A megrendelő a bajor államvasutak voltak, és a mozdonyokat elsősorban Németországban használták. Az S 3/6 gyorsan népszerűvé vált a vasút közösségében, és a korszak egyik legkiemelkedőbb teljesítményű gőzmozdonyává vált.

Technikai jellemzők

A Bavarian S 3/6 gőzmozdony technikai jellemzői közé tartozik a négyhengeres, kompozit hajtásrendszer, amelyet gőzzel működtettek. A mozdonyok teljesítménye körülbelül 1,830 lóerő volt, ami kiválóan megfelelt a hosszútávú expresszszolgáltatásokhoz. Az S 3/6 tengelyelrendezése Pacific típusú volt, 4-6-2-es konfigurációban.

A mozdony maximális sebessége 120 km/h körül mozgott, ami a korabeli vasúti normákhoz képest kiemelkedőnek számított. A gőzmozdonyok hosszúsága körülbelül 23 méter volt, magasságuk pedig 4,5 méter. A mozdonyokat nem csak teljesítményük, hanem elegáns megjelenésük miatt is nagyra értékelték.

Szolgálati történelem

A Bavarian S 3/6 mozdonyokat elsősorban Németországban használták a bajor államvasutaknál, de a Német Birodalmi Vasút, a Deutsche Reichsbahn is alkalmazta azokat. Szerepük elsősorban a hosszú távú expresszvonatok vontatása volt. A mozdonyok kiváló teljesítményük és megbízhatóságuk miatt hosszú ideig szolgálatban maradtak, számos példányuk egészen az 1950-es évekig használatban volt.

A 20. század közepén a technológiai fejlődés és a dízel-villamos mozdonyok elterjedése miatt az S 3/6 mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. A legtöbb példányt selejtezték vagy átépítették, de néhányuk műszaki emlékként fennmaradt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Bavarian S 3/6 több példánya is fennmaradt, és a mai napig megcsodálható különböző német múzeumokban. Különösen híres a 3673-as sorozatszámú mozdony, amelyet a Müncheni Közlekedési Múzeumban lehet megtekinteni. Ezen kívül néhány példány részt vesz nosztalgiavonatok mozgatásában, különleges zarándoklatok során.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian S 3/6 mozdonyokat a rajongók gyakran a „König Ludwig” becenévvel illetik, utalva arra, hogy a mozdonyok a bajor királyok fényűző környezetében közlekedtek. Németországban és világszerte is népszerűek a modellvasúti piacokon, számos vasútmúzeum is kiállítja őket. Az S 3/6 mozdonyok ikonikus megjelenése miatt a vasúti történelem rajongói körében továbbra is nagy megbecsülésnek örvendenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártó Maffei
Gyártási év 1908
Teljesítmény 1,830 lóerő
Tengelyelrendezés 4-6-2 (Pacific)
Maximális sebesség 120 km/h
Hosszúság 23 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_S_3/6

Képek

Források: Wikipédia, Google