Történeti háttér és gyártás
A Bavarian AA I gőzmozdony a 19. század végén készült, amikor a vasúti közlekedés gyors fejlődésen ment keresztül. Az 1896-ban gyártott mozdonyt a Bajor Államvasutak rendelték meg, hogy kielégítse a növekvő közlekedési igényeket. A vasút társadalmi és gazdasági jelentősége folyamatosan nőtt, és az új mozdonyok fejlesztése elengedhetetlen volt a versenyképesség fenntartása érdekében. A mozdonyokat a Maffei cég gyártotta, amely Münchenben volt található. A Bavarian AA I sorozatból összesen két példány készült.
Technikai jellemzők
A Bavarian AA I gőzmozdonynak érdekes technikai jellemzői vannak. A hajtásrendszeréhez tartozik egy négytengelyes kialakítás, amelyet gőz hajtott. Ez az elrendezés akkoriban különösen hatékony volt a Bajorország dombos terepén való közlekedéshez. A mozdony maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami a korabeli szabványok szerint elfogadhatónak számított. A mozdony teljes hossza 8,854 méter volt, és a két mozdonypéldányt úgy tervezték, hogy személyszállító vonatok előtt húzzanak. A kazán nyomása 12 bar volt, amely lehetővé tette a hatékony gőztermelést. A mozdony 2-2-2T tengelyelrendezéssel bírt, ami a korai gőzmozdonyok jellegzetessége volt.
Szolgálati történelem
A Bavarian AA I mozdonyok megbízhatóan működtek a Bajor Államvasutaknál. Főként személyvonatokat húztak, de alkalmanként tehervonatok élén is megtalálhatók voltak. A mozdonyokat a helyi közlekedésben használták, mivel sebességük és hatótávolságuk miatt a nagy távolságú vonatokhoz nem voltak alkalmasak. Az AA I sorozat hamarosan elavulttá vált a technológiai fejlődés miatt, és a mozdonyokat 1924-ben végleg kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a Bavarian AA I mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn. Az összes elkészült példányt a selejtezés után lebontották. Ennek ellenére a mozdonyok történelmi jelentősége miatt különböző modellek készültek róluk, amelyek gyűjtők és vasútrajongók körében ismertek.
Érdekességek és kulturális hatás
A Bavarian AA I mozdonyok ugyan nem váltak világszerte ismertté, de a vasúttörténet rajongói körében különleges helyet foglalnak el. A mai napig szívesen építenek modellvasúti verziókat e mozdonyok alapján, amelyek a 19. századi vasúti technológia jellegzetes képviselői. A miniatűr vasutak világában népszerűek, és különböző gyártók kínálnak modelleket azon gyűjtők számára, akik a gőzmozdonyok történelmét szeretnék életben tartani.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1896 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Tengelyelrendezés | 2-2-2T |
Kazán nyomása | 12 bar |
Hossz | 8,854 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_AA_I
Képek
Források: Wikipédia, Google