Bavarian C II gőzmozdony

A Bavarian C II gőzmozdony a 19. század végének egyik technikai csodája volt, amely jelentős szerepet játszott a bajor vasúti hálózat fejlesztésében.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian C II gőzmozdony az 1850-es évek végén, 1857-ben készült, amikor a vasúti közlekedés gyors fejlődése szükségessé tette a hatékonyabb és erőteljesebb mozdonyok fejlesztését. A mozdonyt a Bajor Államvasutak rendelte meg, hogy kielégítse az egyre növekvő személy- és teherszállítási igényeket. A C II típusokat kezdetben a bajor régióban használták, és ezek képviselték a korszak egyik legsikeresebb gőzmozdonyát.

  • Gyártás éve: 1857
  • Gyártási helyszín: Bajorország, Németország
  • Megrendelő: Bajor Államvasutak
  • Példányszám: Több tucat

Technikai jellemzők

A Bavarian C II gőzmozdony három kapcsolt tengelyével és „1B” tengelyelrendezésével a kor egyik jelentős technológiai fejlesztését képviselte. A mozdony gőzhajtással működött, ahol a kazán által termelt gőz meghajtja a hengereket, melyek a kerekeket mozgatják.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás
  • Maximális sebesség: kb. 45 km/h
  • Méretek: A mozdony hossza megközelítőleg 12 méter
  • Tengelyelrendezés: 1B
  • Férőhely: Nem elsősorban személyszállításra tervezték

Szolgálati történelem

A Bavarian C II mozdonyokat elsősorban Németországban, a Bajor Államvasutaknál használták. Ez a típus jól teljesített a személyszállító vonatok vontatásában, mivel megfelelő teljesítményt nyújtott a korabeli vasúti igényekhez. A mozdonyok több évtizeden keresztül szolgáltak, mígnem a 20. század elején lassan kivonták őket a forgalomból, hogy átadják helyüket a modernebb dízel- és elektromos mozdonyoknak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Bavarian C II mozdonyokból sajnos nem maradt fenn működőképes példány, de néhány eleme és dokumentációja megtalálható különböző európai vasúti múzeumokban, ahol a kor gőzmozdonyai iránt érdeklődők betekintést nyerhetnek ennek a fontos vasúti járműnek a történetébe és technológiai jelentőségébe.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian C II mozdony az egyik első olyan gőzmozdony volt, amelyet kifejezetten a hatékonyabb személyszállításra fejlesztettek ki. Noha a korai időkben főként a német vasúti rendszeren belül maradtak, hatásuk elősegítette a gőzmozdonyok technológiai fejlődését, mely végül Európa-szerte elterjedt.

  • A mozdony modellként is megjelent néhány vasúti modellező kínálatában.
  • Beceneve: „Bajor Szélvész” a sebessége miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártás éve 1857
Tengelyelrendezés 1B
Maximális sebesség kb. 45 km/h

Hivatkozások

További információ a Bavarian C II mozdonyról