Bavarian C IV gőzmozdony

A Bavarian C IV gőzmozdony a 19. században jelentős előrelépést hozott a vasúti technológiában, kiemelve a német mérnöki munka innovatív megoldásait.

Történeti háttér és gyártás

A Bajor C IV gőzmozdonyt a 19. század végén, pontosabban 1884-ben kezdték gyártani, hogy kielégítsék a Bajor Államvasutak növekvő teljesítményigényeit. A mozdonysorozatot a bayerische Maschinenfabrik (Bajor Gépgyár) építette, és kifejezetten a vasúti teherforgalom hatékonyabb kiszolgálására fejlesztették ki. Az 1850-es évek után a vasút fejlesztése és a teherforgalom növekedése szükségessé tette a nagyobb teljesítményű mozdonyok gyártását.

Technikai jellemzők

A C IV sorozatú mozdonyok jellegzetes kétcsatlós kivitelben készültek, hajtásrendszerük gőzturbina alapú. Ezek a mozdonyok kompakt méreteikkel és jelentős teljesítményükkel tették lehetővé, hogy a korabeli vasúti követelményeket sikeresen teljesítsék. A mozdonysorozat maximális sebessége elérte a körülbelül 55 km/h-t, ami a korabeli szabványoknak megfelelően elegendő volt a hatékony teher- és személyszállításhoz.

  • Hossz: kb. 14 méter
  • Magasság: kb. 4 méter
  • Tengelytáv: részletek nem találhatók
  • Férőhely: nem releváns, mivel mozdonyról van szó

Szolgálati történelem

A Bajor C IV mozdonyokat elsősorban Németországban, azon belül is Bajorország területén, a Bajor Államvasutak hálózatán vetették be. A mozdonyok teher- és személyszállítási feladatok ellátására használták őket, és a századfordulóig szolgálatban maradtak. A megnövekedett közlekedési igények és a technológiai fejlődés azonban idővel a mozdonyok kivonásához és korszerűbb modellekkel való helyettesítéséhez vezettek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a Bajor C IV sorozatú mozdonyból megőrzött példány létezne múzeumokban vagy más helyszíneken. A mozdonyok története elsősorban a vasúti archívumokban élt tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bajor C IV a gőzmozdonyok aranykorának egyik jeles képviselője volt. Bár nem vált olyan ikonikus jelleggé, mint néhány más típus, a modellvasúti rajongók körében mégis népszerű maradt. Történelmileg a bajor vasúti hálózat fejlődésében betöltött szerepéről ismert.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_C_IV

Képek

Források: Wikipédia, Google