Bavarian EP 5 elektromos mozdony

A Bavarian EP 5 elektromos mozdony, az 1920-as évek csúcstechnológiája, a német vasutak számára jelentős fejlődést képviselt, a modern elektromos vontatás úttörőjeként.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian EP 5 elektromos mozdony kifejlesztése a németországi Bajorországban történt, mint az elektromos vontatás egyik úttörője Európában. Az igény a vasúti közlekedési rendszer hatékonyságának növelésére ösztönözte a bajor államvasutat, a Königlich Bayerische Staats-Eisenbahnen-t, hogy bevezesse ezt a típust. Az EP 5-öt 1924-ben gyártották, amikor a villamos vontatás egyre inkább teret nyert a gőzvontatással szemben.

A Siemens-Schuckertwerke és Maffei gyártották le őket, összhangban a kor technológiai fejlődésével, a villamos energia egyre szélesebb körű alkalmazásának megfelelően. Ez az elektromos mozdony a bajor államvasút számára készült, és az első elektromos mozdonyok között szerepelt, amelyek Bajorország vasúti közlekedésében üzemeltek.

Technikai jellemzők

A Bavarian EP 5 elektromos mozdony a villamos hajtásrendszerek új hullámát képviselte. A mozdony hajtását egy elektromos motor biztosította, amely a kor színvonalához képest jelentős teljesítményt nyújtott.

  • Tengelyelrendezés: 1’BB1′
  • Teljesítmény: megközelítőleg 1650 kW
  • Maximális sebesség: 90 km/h
  • Méretek: A mozdony viszonylag kompakt volt, de az akkori szabványok szerint elég nagy teljesítményt kínált.
  • Futómű: Két hajtótengely és két kormányzott fokozat
  • Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszer
  • Vezérlés: Kézi vezérlés

Szolgálati történelem

A Bavarian EP 5 mozdonyokat főként Bajorországban, Németország déli részén használták. Az elektromos vontatás fokozatos térnyerése után ezek a mozdonyok segítették a gőzmozdonyok lecserélését a főbb vasútvonalakon. Az EP 5 vonat elsőként közlekedett a Bajorországban villamosított vasútvonalakon, bemutatva az elektromos hajtás hatékonyságát és megbízhatóságát.

Az EP 5 mozdonyokat a második világháború alatt és annak utáni években is használták. Több évtizeden keresztül szolgálták a bajor vasútvonalakat, mielőtt a modern mozdonyok és motorvonatok fokozatosan átvették volna helyüket. A mozdonyok végül az 1960-as években lettek kivonva a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Bavarian EP 5 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig. A vasúttörténeti emlékek azonban továbbra is fontos szerepet játszanak a Bajorország vasúti múltjának megőrzésében.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian EP 5 elektromos mozdony számos modellvasúti gyártó számára inspirációt jelentett az évek során. A vasúttörténet rajongói között különleges helyet foglal el az elektromos mozdonyok fejlődésének hajnala miatt.

A köznyelvben azonban nem kapott különösebb becenevet vagy elnevezést. A vasút történetében betöltött szerepe inkább technikai eredményei révén ismert.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_EP_5

Képek

Források: Wikipédia, Google