Történeti háttér és gyártás
A Bavarian Pt 2/5 H gőzmozdony egy figyelemre méltó példája a 20. század eleji német vasúti mérnöki munkának. A mozdonyt 1906-ban fejlesztették ki, hogy kielégítse a Németország déli részén tevékenykedő vasúttársaságok igényeit. A gyártás a németországi Lokomotivfabrik Krauß műhelyeiben történt, amely egy elismert vállalat volt a gőzmozdonyok tervezésében és gyártásában.
Ez a típus a bajor államvasutak (Königlich Bayerische Staatseisenbahnen) számára készült, hogy javítsa a személyszállítási szolgáltatást a regionális vonalakon. A mozdonyt úgy tervezték, hogy gyors és megbízható közlekedési megoldást nyújtson az utasforgalomban.
Technikai jellemzők
A Bavarian Pt 2/5 H gőzmozdony egyedi jellemzőkkel bírt, amelyek előnyössé tették akkoriban.
– Tengelyelrendezés: Az elrendezés 2-4-0 típusú volt, ami azt jelenti, hogy két vezetőkerék és négy hajtókerék segítette a mozdony mozgását.
– Teljesítmény: Megfelelő teljesítményt biztosított a kisebb városok közötti gyorsabb személyszállításhoz.
– Maximális sebesség: Képes volt elérni a 90 km/h sebességet, ami abban az időben kiemelkedőnek számított.
– Méret: A mozdony méretei lehetővé tették a kisebb pályákon való közlekedést is.
– Futómű és fékrendszer: Modern futóművel és hatékony fékrendszerrel látták el, hogy biztosítsák a biztonságos közlekedést.
Szolgálati történelem
A Bavarian Pt 2/5 H főként a bajor régióban szolgált, ahol regionális személyszállító vonatokhoz használták. Teljesítménye és megbízhatósága miatt népszerű volt mind az utasok, mind a vasúttársaságok körében. A mozdonyokat folyamatosan karbantartották, hogy megőrizzék hatékonyságukat, és egészen a második világháborúig szolgálatban maradtak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Bavarian Pt 2/5 H-ből sajnos nem maradt fenn működőképes példány. Azonban a történetét és műszaki részleteit gondosan dokumentálták, és különféle modellvasút kiállításokon találkozhatunk vele Németországban.
Érdekességek és kulturális hatás
– Modellvasúti elterjedtség: A Bavarian Pt 2/5 H modellt számos modellvasút-rajongó kedveli, és több modellgyártó is kiadta a részletes mását.
– Becenevek: A mozdonyt néha a „bajor expressz” néven emlegették a teljesítménye miatt.
– Kulturális hatás: Bár nem szerepelt híres filmekben vagy könyvekben, a mozdony a regionális vasúti történelem fontos részévé vált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-4-0 |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google