Történeti háttér és gyártás
A Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdonyt a 20. század elején fejlesztették ki, hogy kielégítsék a bajor vasúthálózat növekvő igényeit. A mozdonyt a Bajor Államvasút számára gyártotta a Krauss gyár Münchenben 1912-ben. Ez a típus a könnyebb mellékvonali forgalom szükségleteinek kielégítésére készült. A gyártási időszak rövid volt, hiszen a technológiai és ipari fejlődés miatt újabb típusok váltották fel a PtzL 3/4-et. Az eredeti gyártási megrendelést az állami vasút adta, és a típusból összesen 97 darabot készítettek.
Technikai jellemzők
A Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdony technikai jellemzői a kor igényeit tükrözték. A mozdony hajtásrendszerét gőzgép biztosította, amely kiváló teljesítményre volt képes a kisebb, regionális vonalakon. A tengelyelrendezése 1’C, ami azt jelentette, hogy egy vezetőtengelyt három hajtótengely követett, ezzel biztosítva a stabilitást és a megfelelő vonóerőt. A mozdony maximális sebessége 65 km/h volt, ami elégnek bizonyult a mellékvonalak kiszolgálásához. A PtzL 3/4 méreteiből adódóan könnyen manőverezett a szűkebb vasúthálózatokon.
Szolgálati történelem
A Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdony főként a Bajor Államvasút hálózatán teljesített szolgálatot. Az 1920-as években a Német Birodalmi Vasút is használta, főként mellékvonalakon és regionális személyszállításban. A mozdonyokat az 1950-es évekig használták, amikor is a technológiai fejlődés és a gazdasági változások miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az 1960-as évekre a legtöbb PtzL 3/4 mozdonyt selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ megőrzött példányokról vagy múzeumi kiállításokról, ahol a Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdony bemutatásra kerülne. Számos régi mozdony sorsa az enyészeté lett a vasúti technológia gyors fejlődése miatt.
Érdekességek és kulturális hatás
A Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdony a vasúttörténet egy érdekes korszakát képviseli, amikor a gőzmozdonyok még uralták a vasutat. Bár a típus nem vált széles körben ismertté a popkultúrában, a vasúttörténet kedvelői között még mindig van némi érdeklődés irányába. Modellvasúti formában is elérhető, számos gyártó készítette el kicsinyített változatát, hogy a hobbi vasútmodellezők is élvezhessék szépségét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Maximális sebesség | 65 km/h |
Tengelyelrendezés | 1’C |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google