Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdony

A Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdony a bajor vasút egyik ikonikus gépe volt, amely a 20. század elején kitűnt megbízhatóságával és hatékonyságával a német vasúti hálózaton.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdonyt a 20. század elején fejlesztették ki, hogy kielégítsék a bajor vasúthálózat növekvő igényeit. A mozdonyt a Bajor Államvasút számára gyártotta a Krauss gyár Münchenben 1912-ben. Ez a típus a könnyebb mellékvonali forgalom szükségleteinek kielégítésére készült. A gyártási időszak rövid volt, hiszen a technológiai és ipari fejlődés miatt újabb típusok váltották fel a PtzL 3/4-et. Az eredeti gyártási megrendelést az állami vasút adta, és a típusból összesen 97 darabot készítettek.

Technikai jellemzők

A Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdony technikai jellemzői a kor igényeit tükrözték. A mozdony hajtásrendszerét gőzgép biztosította, amely kiváló teljesítményre volt képes a kisebb, regionális vonalakon. A tengelyelrendezése 1’C, ami azt jelentette, hogy egy vezetőtengelyt három hajtótengely követett, ezzel biztosítva a stabilitást és a megfelelő vonóerőt. A mozdony maximális sebessége 65 km/h volt, ami elégnek bizonyult a mellékvonalak kiszolgálásához. A PtzL 3/4 méreteiből adódóan könnyen manőverezett a szűkebb vasúthálózatokon.

Szolgálati történelem

A Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdony főként a Bajor Államvasút hálózatán teljesített szolgálatot. Az 1920-as években a Német Birodalmi Vasút is használta, főként mellékvonalakon és regionális személyszállításban. A mozdonyokat az 1950-es évekig használták, amikor is a technológiai fejlődés és a gazdasági változások miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az 1960-as évekre a legtöbb PtzL 3/4 mozdonyt selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ megőrzött példányokról vagy múzeumi kiállításokról, ahol a Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdony bemutatásra kerülne. Számos régi mozdony sorsa az enyészeté lett a vasúti technológia gyors fejlődése miatt.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian PtzL 3/4 gőzmozdony a vasúttörténet egy érdekes korszakát képviseli, amikor a gőzmozdonyok még uralták a vasutat. Bár a típus nem vált széles körben ismertté a popkultúrában, a vasúttörténet kedvelői között még mindig van némi érdeklődés irányába. Modellvasúti formában is elérhető, számos gyártó készítette el kicsinyített változatát, hogy a hobbi vasútmodellezők is élvezhessék szépségét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Maximális sebesség 65 km/h
Tengelyelrendezés 1’C

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google