Történeti háttér és gyártás
A BBÖ 12 gőzmozdonyokat az Osztrák Szövetségi Vasút (BBÖ) részére fejlesztették ki az 1920-as évek végén és az 1930-as évek elején. A gyártás 1934-ben kezdődött, a mozdonyokat a Bécsben található Simmering-Graz-Pauker AG készítette. A BBÖ 12-es sorozat célja az osztrák vasúthálózat modernizálása volt, különösen a nagy sebességű utasszállító vonatok számára. A mozdonyok tervezését a növekvő forgalmi igények és a hatékonyság növelése indokolta.
Technikai jellemzők
A BBÖ 12 sorozatba tartozó mozdonyok gőzhajtással működtek. Ezek a gőzmozdonyok a kor technikai csúcsának számítottak, erőteljes teljesítményükkel és megbízhatóságukkal. A tengelyelrendezésük 2’C1′ volt, amely sebesség és stabilitás szempontjából ideálisnak bizonyult. A mozdonyok maximális sebessége közel 120 km/h, amely a gőzmozdonyok világában akkoriban jelentősnek számított.
Szolgálati történelem
A BBÖ 12-es gőzmozdonyokat elsősorban Ausztriában használták, ahol személyszállító vonatok vontatására alkalmazták őket. Szolgálati időszakuk alatt megbízhatóságuk és teljesítményük miatt a vasúttársaság egyik büszkeségeként tartották őket számon. Az 1950-es években kezdődött fokozatos kivonásuk, amikor a dízel- és elektromos mozdonyok átvették helyüket a vasúti közlekedésben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- Nincsenek ismert megőrzött példányok a BBÖ 12 sorozatból.
Érdekességek és kulturális hatás
- A BBÖ 12 mozdonyok nemcsak technikai teljesítményük miatt, hanem esztétikai megjelenésük okán is népszerűek voltak a vasútbarátok körében.
- Modellvasúti változataik a korabeli osztrák vasút egyik ikonikus típusának számítanak, amelyeket több modellvasúti gyártó is reprodukált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1934 |
Tengelyelrendezés | 2’C1′ |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/BBÖ_12
Képek
Források: Wikipédia, Google