Történeti háttér és gyártás
A BBÖ 214 sorozatot az Osztrák Szövetségi Vasutak (BBÖ) megrendelésére fejlesztették ki. A mozdonyokat 1928-ban gyártották, hogy megfeleljenek a hegyvidéki vonalak igényeinek, ahol nagy teljesítményre volt szükség a meredek emelkedőkön történő közlekedéshez. Bár a pontos példányszám nem ismert, a sorozatot kifejezetten a BBÖ számára tervezték. A mozdonyokat a híres Lokomotivfabrik Floridsdorf, Bécsben gyártotta, amely akkoriban a legmodernebb technológiát alkalmazta a vasúti járműgyártásban.
Technikai jellemzők
A BBÖ 214 típusú mozdony egy gőzmeghajtású szerkezet volt, amely büszkélkedett a korszak legmodernebb technikai megoldásaival. A mozdony 4-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely kiváló stabilitást és tapadást biztosított a nehéz vonatok vontatásához hegyvidéki pályákon. A mozdony maximális sebessége körülbelül 85 km/h volt, ami elég gyorsnak számított az akkori viszonyok között.
- A gép teljesítménye mintegy 2000 lóerőre volt képes.
- Méretei és súlya miatt csak nagyobb pályaszakaszokon volt képes közlekedni.
- A kazán nyomása 15 atm volt, így biztosítva a szükséges gőznyomást a hatékony működéshez.
Szolgálati történelem
A BBÖ 214 mozdonyokat főként Ausztria hegyvidéki területein használták, ahol nagy teljesítményre volt szükség. E mozdonyok kiválóan szolgáltak a nehéz személy- és tehervonatok vontatásánál is. Az osztrák vasúthálózat fontos részét képezték egészen a második világháború végéig, amikor a motoros és elektromos vontatás kezdett előtérbe kerülni.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a BBÖ 214 sorozatból nincs fennmaradt példány. Az idők során az összes ilyen mozdonyt leselejtezték vagy modernizálták más típussá. Ennek ellenére a vasúttörténeti kiállításokon és múzeumokban sok információ található a típusról, amely megőrizte ezen ikonikus mozdony emlékét.
Érdekességek és kulturális hatás
A BBÖ 214 mozdony nemcsak a vasúttörténet része, de a vasútbarátok körében is népszerű modell. Számos modellszériában elérhető, különböző méretarányokban, így a modellezők szeretik a részleteiben gazdag, valósághű változatokat. A mozdony híres stabilitása és ereje miatt gyakran emlegetik az osztrák vasút aranykorának szimbólumaként.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-8-0 |
Teljesítmény | 2000 lóerő |
Maximális sebesség | 85 km/h |
Kazánnyomás | 15 atm |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google