BBÖ 214 gőzmozdony

A BBÖ 214 gőzmozdony a 20. század elején vált ikonikus szereplőjévé az osztrák vasutaknak, megbízhatóságával és teljesítményével hozzájárulva a közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A BBÖ 214 sorozatot az Osztrák Szövetségi Vasutak (BBÖ) megrendelésére fejlesztették ki. A mozdonyokat 1928-ban gyártották, hogy megfeleljenek a hegyvidéki vonalak igényeinek, ahol nagy teljesítményre volt szükség a meredek emelkedőkön történő közlekedéshez. Bár a pontos példányszám nem ismert, a sorozatot kifejezetten a BBÖ számára tervezték. A mozdonyokat a híres Lokomotivfabrik Floridsdorf, Bécsben gyártotta, amely akkoriban a legmodernebb technológiát alkalmazta a vasúti járműgyártásban.

Technikai jellemzők

A BBÖ 214 típusú mozdony egy gőzmeghajtású szerkezet volt, amely büszkélkedett a korszak legmodernebb technikai megoldásaival. A mozdony 4-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely kiváló stabilitást és tapadást biztosított a nehéz vonatok vontatásához hegyvidéki pályákon. A mozdony maximális sebessége körülbelül 85 km/h volt, ami elég gyorsnak számított az akkori viszonyok között.

  • A gép teljesítménye mintegy 2000 lóerőre volt képes.
  • Méretei és súlya miatt csak nagyobb pályaszakaszokon volt képes közlekedni.
  • A kazán nyomása 15 atm volt, így biztosítva a szükséges gőznyomást a hatékony működéshez.

Szolgálati történelem

A BBÖ 214 mozdonyokat főként Ausztria hegyvidéki területein használták, ahol nagy teljesítményre volt szükség. E mozdonyok kiválóan szolgáltak a nehéz személy- és tehervonatok vontatásánál is. Az osztrák vasúthálózat fontos részét képezték egészen a második világháború végéig, amikor a motoros és elektromos vontatás kezdett előtérbe kerülni.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a BBÖ 214 sorozatból nincs fennmaradt példány. Az idők során az összes ilyen mozdonyt leselejtezték vagy modernizálták más típussá. Ennek ellenére a vasúttörténeti kiállításokon és múzeumokban sok információ található a típusról, amely megőrizte ezen ikonikus mozdony emlékét.

Érdekességek és kulturális hatás

A BBÖ 214 mozdony nemcsak a vasúttörténet része, de a vasútbarátok körében is népszerű modell. Számos modellszériában elérhető, különböző méretarányokban, így a modellezők szeretik a részleteiben gazdag, valósághű változatokat. A mozdony híres stabilitása és ereje miatt gyakran emlegetik az osztrák vasút aranykorának szimbólumaként.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-8-0
Teljesítmény 2000 lóerő
Maximális sebesség 85 km/h
Kazánnyomás 15 atm

Hivatkozások

BBÖ 214 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google