BBÖ 81 gőzmozdony

A BBÖ 81 gőzmozdony a 20. század elején az osztrák vasutak meghatározó szereplőjévé vált, robusztus kialakításával és megbízható teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

A BBÖ 81 osztályba tartozó gőzmozdonyokat az Osztrák Szövetségi Vasút (BBÖ) rendelte meg a teherszállítási kapacitások növelése érdekében. A mozdonyok gyártása 1923-ban kezdődött meg. Céljuk az volt, hogy hatékonyabbá tegyék a vasúti teherszállításokat az Alpok kihívást jelentő terepén.

Ezeket a mozdonyokat a Wiener Neustädter Lokomotivfabrik építette, amelyek az osztrák vasút történetében jelentős szerepet játszottak. Összesen 33 darabot készítettek ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A BBÖ 81 gőzmozdony szuperfűtött gőz használatával működött, amely növelte a hatékonyságát. A tengelyelrendezése 0-10-0, ami azt jelenti, hogy tíz meghajtott kerék van, és nincs vezető vagy futókerék, ez a kialakítás különösen alkalmas volt a meredek emelkedők leküzdésére.

  • Teljesítmény: Képes nagy tömegű tehertovábbításra a hegyvidéki vonalakon.
  • Maximális sebesség: Körülbelül 40 km/h, ami a tehervonat sebességigényéhez igazodott.
  • Lefelé irányuló sebességkorlátozás a biztonság fenntartása érdekében.

Szolgálati történelem

A BBÖ 81 mozdonyokat főként az Osztrák Szövetségi Vasút (BBÖ) szolgálatában használták, majd később a második világháború után az Osztrák Államvasutakhoz (ÖBB) kerültek. A mozdonynak fontos szerepe volt az osztrák teherszállítási infrastruktúra fenntartásában, különösen a hegyi szakaszokon.

Szolgálatuk során a mozdonyokat nem modernizálták jelentős mértékben, mivel a gőzmozdonyok ideje a második világháború után fokozatosan leáldozott.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy bármelyik BBÖ 81-es gőzmozdony fennmaradt vagy megőrzött állapotban lenne múzeumokban, ami azt sugallja, hogy sajnos ezek a mozdonyok mára eltűntek a vasúti történelemből.

Érdekességek és kulturális hatás

A BBÖ 81-es mozdonyok nem váltak olyan ikonikus jelképekké, mint más gőzmozdonyok, de fontos szerepet játszottak a helyi teherszállításban. Modellvasúti gyártók nem készítettek széles körben elterjedt modelljeiket, így inkább a vasúti történelem iránt érdeklődő gyűjtők körében ismertek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/BBÖ_81

Képek

Források: Wikipédia, Google