BBÖ 82 gőzmozdony

A BBÖ 82 gőzmozdony az Osztrák-Magyar Monarchia vasútjának ikonikus alakja volt, amely a hegyi utak meghódítására született, és lenyűgöző teljesítményével a múlt század elejének technológiai csodájaként emlékezetes maradt.

Történeti háttér és gyártás

A BBÖ 82 gőzmozdony az Osztrák Szövetségi Vasút (Bundesbahnen Österreich, BBÖ) számára készült a 20. század elején. 1922-ben gyártották, egy olyan időszakban, amikor a vasúti szállítás alapvető szerepet játszott az osztrák ipari és gazdasági fejlődésben. A mozdonyokat a Karl Gölsdorf által kifejlesztett tervek alapján készítették, aki a kor egyik legismertebb mérnöke volt.

A BBÖ 82-es sorozatot kimondottan a meredek vasúti pályákra tervezték, ahol a nagy húzóerő és a stabilitás elengedhetetlen volt. Az ilyen típusú mozdonyokat főleg nehéz terhek vontatására használták az alpesi területeken. Az osztrák mozdonygyárak közül többen is részt vettek a gyártásban, és a sorozat összesen 35 példányban készült el.

Technikai jellemzők

A BBÖ 82-es sorozatú mozdonyok technikailag a hegyi vonalak igényeihez igazodtak. A mozdonyok négy kapcsolt tengelyű kialakítással rendelkeztek, ami jelentős húzóerő létrehozását tette lehetővé a meredek emelkedőkön is. Gőzmeghajtásúak, és mind a víz-, mind a szénen alapuló tüzelőanyagot hatékonyan tudták felhasználni.

  • Maximális sebesség: 80 km/h
  • Hossz: 12,45 méter
  • Vízkapacitás: 15 köbméter
  • Szénkapacitás: 6 tonna

A mozdonyok a kezdeti időkben modernnek számítottak a gőztechnológia alkalmazása és a fejlett automatikus vezérlőrendszereik miatt, ami lehetővé tette számukra a biztonságos üzemeltetést a komplex hegyi vonalakon is.

Szolgálati történelem

A BBÖ 82-es sorozatú mozdonyokat elsősorban Ausztriában használták a hegyi szakaszokon, ahol a gőzmozdonyok húzóerejét és stabilitását kiemelten hasznosították. Szerepük meghatározó volt az osztrák vasúti hálózat fejlesztésében, különösen a Bécs és Salzburg közötti vonalakon.

A második világháború alatt a mozdonysorozat egy része Németországba került, ahol szintén jelentős szerepet töltöttek be a vasúti áruszállításban. A háborút követően a mozdonyok többségét visszahozták Ausztriába, ahol az 1950-es évekig maradtak szolgálatban, amíg a dízelmozdonyok elterjedése nem váltotta le őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az egykori BBÖ 82-es mozdonyok közül néhányat ma is megőriztek múzeumi darabként. Ausztriában több vasúti múzeumban is megtekinthetők, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik ezt a történelmi gőzmozdonyt. A múzeumokban időszakos kiállítások keretében gyakran nosztalgiajáratokat is szerveznek, amelyek során a régi idők vasúti utazási élményeit idézhetik fel az érdeklődők.

Érdekességek és kulturális hatás

A BBÖ 82-es mozdonyok az osztrák vasúttörténet ikonikus darabjaivá váltak. Népszerűségük miatt több modellvasúti gyártó is elkészítette a mozdony méretarányos változatát. Ausztria vasúti múzeumaiban gyakran szerveznek a mozdonyokhoz kapcsolódó rendezvényeket, ahol vasútbarátok és családok egyaránt élvezhetik a történeti bemutatókat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1922
Példányszám 35
Maximális sebesség 80 km/h
Hossz 12,45 méter
Vízkapacitás 15 köbméter
Szénkapacitás 6 tonna

Hivatkozások

BBÖ 82 gőzmozdony Wikipédia oldala

Képek

Források: Wikipédia, Google