Történeti háttér és gyártás
A Belgian Railways Class 16 elektromos mozdonyokat a belga vasutak (NMBS/SNCB) számára fejlesztették ki az 1960-as években. Az igény egy modern, megbízható villamos mozdony létrehozására irányult, amely képes kielégíteni az egyre növekvő vasúti közlekedési igényeket. A gyártást a BN (La Brugeoise et Nivelles) vállalat végezte, a motorokat pedig az ACEC (Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi) szállította.
A Class 16 sorozat gyártási ideje 1966-ban kezdődött, és összesen 8 ilyen mozdony készült el. Ezek a járművek különösen a belföldi gyorsvonatok vontatására lettek tervezve.
Technikai jellemzők
A Belgian Railways Class 16 mozdonya teljesen elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. A maximális teljesítménye körülbelül 3,080 kW (4,130 lóerő), ami megfelelő volt a korszak igényeihez képest. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo típusú, amely azt jelenti, hogy minden tengely önállóan hajtott.
A mozdony maximális sebessége elérte a 160 km/h-t, amely akkoriban kimagaslónak számított. A jármű méretei közé tartozik a mintegy 18 méteres hosszúság és a 3,58 méteres magasság. A Class 16 mozdonyokat a Siemens vezérlőrendszerrel szerelték fel, ami növelte a jármű megbízhatóságát és kezelhetőségét.
Szolgálati történelem
A Belgian Railways Class 16 mozdonya a belga vasúthálózaton üzemelt, főként a nagysebességű belföldi vonatok közlekedésében. Az 1980-as és 1990-es évek során a technológia gyors fejlődése miatt ezek a mozdonyok fokozatosan kiszorultak az eredeti feladataikból. Az utolsó példányok 2002-ben vonultak ki végleg a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyes példányokat megőriztek múzeumi célokra, de az információk szerint jelenleg egyik sem üzemképes. A belga vasútmúzeumok némelyikében kiállításon tekinthetők meg, ahol a vasúttörténet iránt érdeklődők közelebbről megvizsgálhatják őket.
Érdekességek és kulturális hatás
A Belgian Railways Class 16 mozdonyok fontos részei voltak a belga vasúti történelemnek, és számos modellvasút-gyártó készített róluk méretarányos kicsinyítéseket. Rajongók körében népszerűek, és gyakran találkozhatunk velük modellkiállításokon. A mozdonyoknak nincs külön becenevük, de tisztelettel emlékeznek rájuk a belga vasútbarátok.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 3,080 kW |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Gyártási év | 1966 |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Hosszúság | 18 m |
Magasság | 3,58 m |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_Railways_Class_16
Képek
Források: Wikipédia, Google