Belgian Railways Class 25 elektromos mozdony

A Belgian Railways Class 25 elektromos mozdony a belga vasúthálózat szívében jelentős szerepet töltött be, megbízhatóságával és hatékonyságával hozzájárulva a modern vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Belgian Railways Class 25 elektromos mozdonyokat a belga vasúti közlekedés modernizálásának céljából fejlesztették ki az 1960-as években. A típus gyártását a La Brugeoise et Nivelles vállalat végezte, amely Belgium egyik vezető vasúti járműgyártója volt. A mozdonyokat az SNCB (Société Nationale des Chemins de fer Belges, a belga államvasutak) számára készítették, és a gyártásuk 1960-ban kezdődött meg.

A Class 25 mozdonyok fejlesztésének oka az volt, hogy a belga vasúthálózat növekvő villamosított szakaszainak igényeit kielégítse, és hatékonyabb, környezetbarátabb vontatási megoldást biztosítson a gőzmozdonyok kiváltása helyett. A teljes gyártási időszak alatt összesen 50 darabot készítettek ebből a típusból, melyet elsősorban a belga nemzeti vasúttársaság rendelt meg.

Technikai jellemzők

A Belgian Railways Class 25 egy elektromos mozdony, ami villamos felsővezetékről üzemel. Az elektromos meghajtás jelentős előrelépést képviselt a korábbi technológiákhoz képest, mivel nagyobb hatékonysággal és kisebb környezeti terheléssel járt. A mozdony maximális sebessége 130 km/h volt, amely elegendő volt a korabeli személyszállító és teherforgalom igényeinek kielégítésére.

  • Teljesítmény: A mozdony névleges teljesítménye körülbelül 2,500 kW volt.
  • Tengelyelrendezés: A Class 25 tengelyelrendezése Bo’Bo’ volt, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázban két-két motoros tengely található.
  • Fékrendszer: A mozdony légfékekkel volt felszerelve, amelyek megbízható fékezést biztosítottak mind személyszállító, mind tehervonatok esetén.

Szolgálati történelem

A Class 25 mozdonyokat Belgium szerte használták a villamosított vasútvonalakon. Ezek a mozdonyok elsősorban a személyszállító vonatok vontatására szolgáltak, de tehervonatok esetében is bevetették őket. Az évek során ezek a mozdonyok megbízható és hatékony munkát végeztek, és kulcsszerepet játszottak a belga vasúti közlekedés fejlesztésében.

A mozdonyokat az 1990-es évek végéig használták aktívan. Azóta a modernabb technológiák és mozdonytípusok megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több Class 25 mozdony is megőrzésre került, és néhány közülük múzeumokban is megtekinthető. A belga vasúttörténeti múzeumokban látogathatók, ahol a látogatók megismerhetik a belga vasúti közlekedés történetét és a mozdonyok szerepét benne.

Érdekességek és kulturális hatás

A Belgian Railways Class 25 mozdonyok számos modellvasúti készletben is megjelentek. A vasúti modellek kedvelői körében népszerűek, mivel a belga vasúti közlekedés ikonikus darabjainak számítanak. A mozdonyok egyedi, jellegzetes megjelenése miatt gyakran szerepeltek vasúti témájú kiállításokon és rendezvényeken is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 130 km/h
Teljesítmény 2,500 kW
Tengelyelrendezés Bo’Bo’

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_Railways_Class_25