Történeti háttér és gyártás
A Belgian Railways Class 55 dízelmozdonyt a Belga Államvasutak számára fejlesztették ki az 1960-as évek elején. Az igény egy megbízható és erős dízelmozdonyra vonatkozott, amely különböző típusú vonatokat képes vontatni, beleértve a személy- és tehervonatokat is. A gyártást a La Brugeoise et Nivelles végezte, és az első mozdony 1961-ben készült el. Az összesen 42 darab mozdonyt gyártottak ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A Belgian Railways Class 55 dízelmozdonyok egy dízel-elektromos hajtásrendszert alkalmaztak. Ez a rendszer a belső égésű motor által termelt energiát elektromos árammá alakítja, amely meghajtja a mozdony elektromos motorjait. A maximális teljesítményük 1950 LE (lóerő), ami lehetővé tette számukra, hogy 120 km/h sebességgel közlekedjenek. A tengelyelrendezésük Co’Co’, ami hat tengelyt jelent három különálló forgóvázon. Az egyes mozdonyok hossza meghaladta a 18 métert, és a Belga vasúthálózat teher- és személykocsi behordására egyaránt használták őket.
Szolgálati történelem
A Belgian Railways Class 55 dízelmozdonyokat Belgium területén széles körben használták az 1960-as évektől kezdve. Elsősorban tehervonatok és távolsági személyvonatok vontatására alkalmazták. Az évtizedek során a mozdonyok többször is átestek modernizálásokon, hogy megfeleljenek a változó technikai és üzemeltetési követelményeknek. Az utolsó példányokat 2000 körül vonták ki a forgalomból, miután az újabb, korszerűbb mozdonyok átvették a szerepüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Belgian Railways Class 55 mozdonyok közül néhányat megőriztek múzeumi célokra. Általában a belga vasúti múzeumok és nosztalgia szervezetek tulajdonában találhatók meg, ahol alkalmanként nosztalgiautazásokon is részt vesznek. Ezek a mozdonyok továbbra is vonzzák a vasútrajongók figyelmét.
Érdekességek és kulturális hatás
A Belgian Railways Class 55 mozdonyok a belga vasúttörténet ikonikus darabjaivá váltak. A rajongók körében különböző becenevekkel illették őket, és modellvasút-gyártók is készítettek róluk méretarányos modelleket. Bár a széles közönség számára kevésbé ismertek, a vasúti nosztalgiát kedvelők és ennek a korszaknak a rajongói körében nagy tiszteletnek örvendenek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1950 LE |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Gyártási év | 1961 |
Példányszám | 42 |