Történeti háttér és gyártás
A Belgian State Railways Type 10 gőzmozdony a 20. század elején, 1910-ben készült el, amikor a belga vasút számára szükséges volt egy erőteljes és megbízható mozdonytípus, amely képes volt a nehéz személyvonatok gyors szállítására. A mozdonyt a belga John Cockerill cég gyártotta, amely híres volt a vasúti járművek fejlesztéséről és gyártásáról. A Type 10 gőzmozdony kifejlesztése annak a szükségletnek köszönhető, hogy a belga vasúthálózat egyre inkább igényelte a teljesítmény és sebesség növelését. Összesen 59 darabot gyártottak ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A Belgian State Railways Type 10 gőzmozdony egy erős és hatékony hajtásrendszerrel rendelkezik, amely gőzhajtású. A mozdony teljesítményét és sebességét tekintve kiemelkedő volt a korabeli standardok között. A tengelyelrendezése Pacific (4-6-2), ami optimális volt a gyorsvonatok számára. A maximális sebessége elérte a 120 km/h-t, ami abban az időben igen figyelemreméltónak számított. A mozdonyok hosszúak voltak, hogy elférjen bennük a nagy gőzkazán, és a futómű kialakítása is a stabilitást és a sebességet szolgálta.
Szolgálati történelem
A Belgian State Railways Type 10 gőzmozdonyokat főként a belga vasúthálózaton használták, ahol gyorsvonatok és nehéz személyszállító vonatok vontatására alkalmazták. A belga államvasutak megbízhatóságot és gyorsaságot igényeltek, amelyet ezek a mozdonyok sikerrel biztosítottak. A mozdonyokat a második világháború után fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy a dízel- és villanymozdonyok átvették a szerepüket. Az utolsó Type 10-es mozdonyt az 1960-as évek végén selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Belgian State Railways Type 10 gőzmozdonyok, sajnos, nem maradtak fenn megőrzött állapotban a múzeumokban. Azok a példányok, amelyeket a belga vasutak használtak, mind selejtezésre kerültek, így napjainkban már csak dokumentáció és régi fényképek alapján ismerhetők.
Érdekességek és kulturális hatás
A Belgian State Railways Type 10 mozdonyoknak sajátos helyük van a belga vasúttörténetben, mivel egy korszak ikonikus járműveiként tekintenek rájuk. Bár manapság nem találhatóak meg modellvasúti gyártók termékei között, a vasútrajongók körében mégis kedvelt téma maradtak. A mozdonyok a sebességük és hatékonyságuk miatt híresek, és hozzájárultak a belga állami vasút hálózatának modernizálásához az 1900-as évek elején.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | Pacific (4-6-2) |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Gyártási év | 1910 |
Példányszám | 59 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google